آیا سیگار می تواند مشکلات روانی و اضطراب شما را کاهش دهد؟ | بیماری

: سیگار می تونه مشکلات روانی و اضطراب شما رو کم کنه؟

سیگار کشیدن از استرس داشتن شما کم می کنه و می تونه مشکلات روانی و اضطراب شما رو کم کنه ؟جواب این سوالات رو در ادامه مطلب بخونین.

تا مدتای طولانی، تصور می شد که افراد پراسترس تر واسه آروم کردن خود، تمایل به سیگار کشیدن دارن. امروزه همه می دونن که این تصور به طور کاملً اشتباهه. احتمال مشکلات اضطرابی در بین سیگاریا بیشتره، احتمال بروز اضطراب بین سیگاریا ۵. ۵ برابر (۵۵۰% برابر) بقیه و احتمال بروز عارضۀ ترس در بین اونا ۱۵ برابر (۱۵۰۰% برابر) دیگرونه، در نتیجه، سیگار افراد رو مضطرب می کنه!

پس به نظر می رسه، اینکه می گن نیکوتین سیگار باعث آرامش و آسودگی می شه، دامی بیش نیس! اگه شمام احساس می کنین که دخانیات استرستون رو زیاد می کنن، از این به بعد دیگه سراغ این مواد نرید و شیوۀ آروم شدنتون رو تغییر بدین.

دلیل سیگار کشیدن در زمانای استرس رو تشخیص بدین

به طور مثال، در دوران امتحانات، به عنوان بهونه ای واسه استراحت سیگار می کشید. به چه دلیل نوع دیگری از استراحت رو واسه خود در نظر نمی گیره؟ مثلاً یه چای بخورین یا از خونه بیرون برید و هوایی بخورین، گلا رو آب بدین، چند صفحه داستان طنز بخونین و…

اگه وقتی که رئیستان به شما فشار می آورد، استرس دارین، شاید بتونین با یکی از همکارانتون صحبت کنین، سئوالات بیشتری سوال کنین، یا حتی براش توضیح بدین که رئیستان چیجوری با شما حرف زده… وقتی که احساس اضطراب و استرس می کنین، به طور خودکار دنبال راه حل دیگری جانشین سیگار بگردین.

– روش دیگری واسه رفع استرس پیدا کنین، دخانیات کمکی به شما نمی کنن!

سیگار کشیدن، بعضی وقتا، یه سری چیزا رو نابود می کنه. شاید به نظر برسه که سیگار کشیدن بعضی وقتا خشونت رو هدایت می کنه. پس می تونین به جای سیگار کشیدن خمیر نون رو در دستتون ورز بدین و یا یه آدامس بجوید و … . پس می بینین که به جای سیگار کشیدن میشه با روشای دیگه هم بعضی معضلات رو نابود کرد. بعضی وقتا آدما به خاطر تنهایی سیگار میکشن. پس وقتی که تنها هستین به جای سیگار کشیدن به یکی از دوستانتون تلفن کنین. با این کار احساس تنهایی کمتری می کنین و روش مناسب تری رو هم برگزیده اید.

با ترک سیگار، افسردگی کم میشه.

– سیگار کشیدن، آرامش بخش است؟
گوش دادن یه موسیقی ۲ یا ۳ دقیقه ای هم می تونه شما رو آروم کنه… پس به چه دلیل سیگار؟ هر کسی می تونه دنبال چیزی بگردد که متناسب با شخصیت و روحیات اونه. مثلاً آلیس وقتی که عصبیه، یه توپ خمیری رو در دستاش ورز میده. خودش میگه: خنده داره، اما این کار حس خوبی به من میده.

هلن دندون هاش رو مسواک می زنه! اون در این باره میگه: سر کار، وقتی که دلم می خواد سیگار بکشم، وقتی رو به مسواک زدن دندون ام اختصاص میدم. این کار باعث خوشبو تر شدن دهنم نسبت به وقتی که سیگار بکشم، می شه! دست کم ۴ بار در روز این کار رو انجام میدم، این کار باعث کم شدن دفعات سیگار کشیدن می شه.

– واسه کمتر مضطرب بودن، سیگار کشیدن رو متوقف کنین!
کسائی که سیگار رو ترک کردن، کمتر از سیگاریا مضطرب هستن. پس اگه سیگار رو ترک کنین، خیلی سریع متوجه فوایدش میشین. این فواید وقتی بیشتر می شه که یاد بگیرین اضطرابتون رو بشناسین و قبل از ترک سیگار راه حلای دیگری واسه اون پیدا کنین. واسه اینکه کمک بیشتری به خودتون بکنین، می تونین به مشاورانی که در این مورد فعالیت دارن، مراجعه کنین. بعد از حدود ۴ هفته پس از ترک سیگار، متوجه میشین که اضطرابتون نسبت به قبل کاهش چشم گیری داشته.

– می دونستین که سیگار کشیدن می تونه شما رو دپرس کنه؟
دیده شده در آدمایی که سیگاریای قهاری هستن و اندازه مصرفشون بالا هستش، نیکوتین احتمال دچار شدن به افسردگی رو در اونا زیاد می کنه. در موارد ترک سیگار، افسردگی کم میشه.

احتمال خودکشی در بین سیگاریا بالا تر از دیگرونه. احتمال تمایل به خودکشی در بین سیگاریایی که کمتر از ۲۵ نخ سیگار در روز میکشن دو برابر بقیه و بین کسائی که بیشتر از ۲۵ نخ میکشن، ۴ برابر بقیۀ افراده. در موارد ترک سیگار، افسردگی بین ۳ هفته تا ۳ ماه کم میشه و سقوط زیادی در اندازه اون مشاهده می شه.

چیجوری سیگار رو ترک کنیم؟

استارت خلاص شدن از سیگار از اینجا شروع می شه

بهترین روش ها واسه ترک سیگار

راه هایی واسه مقابله با وسوسه سیگار کشیدن

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *