آیا سویا برای پوکی استخوان مفید است؟ | تغذیه سالم

در اوایل که مردم سویا رو شناخته بودن، ازآن به عنوان غذایی واسه پرندگان استفاده می کردن. ۵۰۰۰  سال قبل در چین، دانه سویا به عنوان یه ماده مغذی شناخته و به تموم دنیا فرستاده شد.

سویا گیاهیه یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای اون بیضی ، نوک تیز و سبز رنگه . میوه اون مثل لوبیا هستش که در هر غلاف اون سه تا پنج دانه جدا از همدیگه هست.

رنگ دانه سویا طبق نوعای جورواجور فرق داره و برنگهای زرد، سفید ، مشکی، خاکستری و خالدار دیده می شه . دانه سویا به بزرگی یه نخود کمی صاف و گرده . دانه مشکی سویا بشتر در طب گیاهی مصرف داره ولی از دانه زرد رنگ اون بیشتر واسه روغن گیری استفاده می کنن.سویا به دلیل داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه آدم بکار میره.

سویا واسه پوکی استخون خوبه؟

محققان روسی جزو اولین کسائی بودن که فواید سویا رو به این نتیجه رسیدن. این محققان به این نتیجه رسیدن سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه لازم واسه بدن، کلسیم، آهن،  فسفر، منیزیم، روی، ویتامینای گروه B و فیبره و فواید زیر رو واسه سویا نام بردن:

سلامت قلب و کاهش بیماریای قلبی

سلامت استخون ها

جلوگیری از سرطان

– کاهش مشکلات یائسگی

همین امر باعث تحقیقات بیشتر درباره این ماده مغذی گردید و کارشناسان سویا رو به عنوان یه ماده غذایی در کنار مواد مغذی موجود در رژیم حساب کردن.

اونا سویا رو جانشین پروتیئن حیوونی در رژیم غذایی کردن و فهمیدن که این ماده غذایی موجب پایین آوردن کلسترول بد یا LDL و کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه کاهش بیماریای قلبی می شه.

مواد مغذی در سویا

  • ویتامین  E
  • ویتامین B1
  • ویتامین  B2
  • منیزیوم
  • کلسیم
  • ایزوفلاونیدها
  • فیبر

– دانه سویا شامل  ویتامین E هستش که روی سلامت پوست و مو اثر داره و از کم خونی جلوگیری می کنه.

– همونطور که گفته شد، سویا دارای فیبره. فیبر موجب کاهش وزن، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش کارکرد روده بزرگ می شه و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کنه. هم اینکه جلوی یبوست رو میگیره. این نکته رو هم نباید از یاد ببرم که زیاد مصرف کردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شکم می شه.

– ویتامین B1 موجود در دانه سویا جلوی خستگی و شکلای جور واجور بیماریای عصبی رو میگیره،افزایش دهنده انرژیه و واسه زنان باردار و شیرده و هم اینکه واسه ورزشکاران و میانسالان به درد بخوره .

– ویتامین B2 که در سویا هست، از زخمای لب و زبون و متورم شدن زبون و هم اینکه از گرفتار شدن به آب مروارید پیشگیری می کنه.

– منیزیوم موجود در سویا اثرات به درد بخور بر استخون و رگای خونی، مخصوصا بر عضلات قلب داره و از لخته شدن خون و انسداد رگ های خونی جلوگیری می کنه.

– استئوپروز(پوکی استخون) یکی از بیماریای شایع استخوانه که در این مریضی استخوانا کوچیک و شکننده می شن. ورزش کردن و به کار گیری مکملای کلسیم و ویتامین D  و مصرف میوه جات و سبزیجات می تونه در جلوگیری از این مریضی نقش مهمی داشته باشه.

– اگه زیاد پروتیئن حیوونی استفاده کنین، کلسیم از استخوانهایتان ورداشته شده و از راه ادرار  یا مدفوع از بدن خارج می شه، ولی سویا و کلا پروتئینای گیاهی نه فقط بدون این اثر هستن، بلکه اندازه ذخیره کلسیم رو زیاد می کنن.

– از دیگر مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئیدها هستن که جلوی شکستن استخون رو می گیرن و مانند هورمون استروژن (هورمون زنونه) باعث ساخت استخون و جلوگیری از تخریب استخون می شن.

سویا و یائسگی

نشونه های یائسگی عبارته: عرق کردن و گرمای زیاد بدن، پوکی استخون، مریضی قلبی و ریزش موی سر. این مشکلات در نتیجه کاهش استروژن (هورمون زنونه) به وجود میان. اگه شما جزو مصرف کنندگان سویا هستین، دیگه نگران مشکلات یائسگی نباشین.

در ژاپن مردم زیاد سویا مصرف می کنن و بررسیا نشون داده که تنها ۳/۱ خانمای ژاپنی علائم یائسگی رو بروز دادن. تحقیقات نشون داده که زنائی که هر روز سویا مصرف می کنن، حدود۴۰ درصد مشکلات به وجود اومده به وسیله یائسگی رو از بین می برن.

پس بهتره از سویا به جای پروتیئن حیوونی استفاده کنیم تا از مشکلات به وجود اومده به وسیله مصرف  پروتیئن حیوونی در امان مانیم.

سویا و سرطان

سرطانایی مثل سرطان سینه، تخمدان و پروستات با کمک سویا از بین رفته. پس بهتره این ماده مغذی رو بهتر بشناسیم و در زندگی خود از امتیازات وافر اون بهرمند شیم.

در آینده ممکنه از سویا به عنوان هورمون درمانی و کلا به جای داروهای مصنوعی استفاده شه.

سویا و تغذیه

غلات (دانه های کامل) شامل: سویا، برنج، گندم، جو، ذرت و….. هستش. همونطور که میدونید غلات در تغذیه آدم مهم فراوانیه.

سویا یکی از بهترین مواد غذایی است که دارای منافع زیادیه و می تونه پایه رژیم غذایی رو تشکیل بده.

کلا غلات منبع مهم کربوهیدرات، پروتئین و مقدار کمی چربی هستن.

مصرف سویا باعث:

* کمک به هضم غذا

* پایین آوردن کلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از مریضی پوکی استخون

* کاهش مشکلات یائسگی

* کاهش مشکلات مریضی دیابت

* جلوگیری از بیماریای قلبی

* جلوگیری از مریضی پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطانای راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

چند تا نکته مهم در مورد دانه سویا

–آدمایی که گرفتار به سنگ صفرا هستن و یا نمی‎خواهند گرفتار شن از رژیم غذایی سویا استفاده کنن.

– آدمایی که از یبوست رنج می‎برند در برنامه غذایی خود سویا رو بذارن.

– به خاطر وجود هورمون استروژن گیاهی واسه خانوم‎هایی که دچار کمبود استروژن می‎باشن بسیار مؤثره.

– آدمایی  که لاغر هستن سویا رو در برنامه غذایی خود بذارن.

– سویا قدرت جذب روده رو واسه جذب مواد پروتئینی افزایش می‎دهد.

– مشکلات نیروی جنسی و بی‎میلی جنسی رو از بین می‎برد.

–  از آب مروارید جلوگیری می‎کنه.

– جلوی رشد غدد رو می‎گیرد.

– آدمایی که واریس دارن از اجناس سویا استفاده کنن.

– کسائی که تپش قلب دارن سویا بخورند.

– مصرف زیاد سویا باعث نبود جذب ویتامین A و B۱۲ می‎شه.

– کسائی که نقرس و اسیداوریک یا فشارخون اون‎ها بالاست از سویا کمتر استفاده کنن.

– لیستین موجود در سویا باعث تقویت مغز می‎شه.

– کسائی که دچار مریضی پیسوریازیس شده‎ان سویا رو در برنامه غذایی خود بذارن.

– سویا پر از آهنه کسائی که کمبود آهن دارن از این لوبیا استفاده کنن.

لوبیای سویا جهت زخم گوشه لب و روی لب و به خاطر کمبود ویتامین B۲ به وجود می‎آید خوبه.

– لوبیای سویا به کودکانی که رشد اونا متوقف شده کمک می‎کنه که به رشد خود ادامه.

– لوبیای سویا از سوزش و خارش و قرمزی زیادتر از اندازه پوست جلوگیری می‎کنه.

– کسائی که عصبانیت دارن و یا کم خواب هستن لوبیای سویا رو در برنامه غذایی خود بذارن.

– به خاطر وجود ویتامین D در سویا باعث جذب کلسیم می‎شه و همونجوریکه می‎دونین این باعث رشد استخون‎ها و دندون‎ها می‎شه.

– وجود ویتامین E در لوبیای سویا باعث سلامتی نطفه مرد می‎شه.

– کسائی که شوره سر دارن از لوبیای سویا استفاده کنن.

– همون‎طور که اطلاع دارین وجود ویتامین K در سویا باعث بستن خون می‎شه

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *