آیا سبک زندگی با کمبود ویتامین D ارتباط دارد؟ | تغذیه سالم

سبک زندگی با کمبود ویتامین D رابطه داره؟

اطلاعات کامل درباره ویتامین D، یه نیاز اساسی بدن

مشکلات مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی، مریضی نرمی استخون هست. به خاطر همین  به معرفی این ویتامین حیاتی می پردازیم فرادی رو دیدین که پاهای هلالی شکل دارن. هلالی شدن پا به خارج یا داخل، یه مسئله ژنتیکی هست یا یه کمبود تغذیه ای؟ این آسیب یکی از مشکلات کمبود ویتامین D هست.

به گزارش تالاب: آدمایی رو دیدین که پاهای هلالی شکل دارن. هلالی شدن پا به خارج یا داخل، یه مسئله ژنتیکی هست یا یه کمبود تغذیه ای؟ این آسیب یکی از مشکلات کمبود ویتامین D هست. این ادعاها درست هست یا راهی هست واسه رونق بازار ویتامین D؟ با فرانک توکلی، کارشناس تغذیه، درمورد امتیازات و مشکلات این ویتامین مهم مصاحبه کردیم.

ویتامین D چیه؟

مهم ترین فواید مصرف ویتامین D چیه؟

– هر روز که میگذره محققان دلایل بیشتری واسه ثابت تاثیر مثبت ویتامین D در حفظ سلامت بدن ارائه میدن و مصرف این ویتامین رو واسه بدن لازم می دونن. نقش اصلی ویتامین D، پیش ساز بودن هورمونایی هست که در جذب کلسیم و فسفر موثر بودن و به رشد استخوانی، استواری استخوانا و دندون ها، رشد سلولا و سلامت استخون در دوران کهنسالی کمک زیادی می کنن.

دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات افراد هست و از طرف دیگه افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده ها، کاهش دفع از کلیه ها و بازرسی متابولیسم در استخون می شه و از بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی، مرگ زودرس، سکته مغزی، قلبی، ام اس، دیابت، آرتریت روماتوئید، فراموشی و پوکی استخون پیشگیری می کنه.

ویتامین خورشید

با وجود تموم فواید ویتامین D، استفاده زیادتر از اندازهِ لازم این ویتامین، می تونه تاثیر ناگواری بر سلامت آدم بزاره؟

– ویتامین D جزء اون دسته از ویتامینای محلول در چربی هست که توانایی ذخیره شدن در بدن رو داره. در صورت مصرف با مقدار بالا می تونه باعث عوارضی مثل رسوب کلسیم در کلیه ها، ریه ها، قلب، گوش، دردهای استخوانی، از دست دادن اشتها و تهوع، افزایش حجم ادرار، یبوست، مشکلات کلیوی و موجب مسمومیت شه.

فقر ویتامین D، که در ایران و به خصوص در زنان و کودکان شایعه، چه عوارضی داره؟

– از مشکلات مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی، مریضی نرمی استخون هست. مشکلات دیگه اون، بزرگی جمجمه، زائدهای دکمه مثل روی ستون فقرات و برجستگی سینه هست.

در دوران بزرگسالی، کمبود این ویتامین در بدن باعث به وجود اومدن مریضی کاهش تراکم استخوانی و بروز دردهای شدید در نواحی پا و کمر می شه و امکان داره در بین سالی استخوانای بلند و بزرگ بدن مثل استخون ران خیلی راحت شکسته شن. در دوران کهنسالی، کمبود این ویتامین باعث بروز مریضی پوکی شدید استخون، مخصوصا در زنان می شه.

نشونه های کمبود این ویتامین چیه و چیجوری قابل تشخیصه؟

– الان اندازه ویتامین D طبیعی موجود در غذاها پایین هست و حتی غذاای تقویتی هم ویتامین لازم بدن رو جفت و جور سازی نمی کنن. در واقع افراد بیشترین مقدار اونو از راه آفتاب به دشت می کنن. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش خون هست. با اینکه نشونه هایی مثل مشکلات گوارشی، تعریق در ناحیه پوست جمجمه، استخون درد، زیاد شدن وزن و بی حوصلگی می تونن تا حدودی بیان کننده کمبود ویتامین D در بدن باشن.

با این که ایران کشور پر آفتابیه، دلیل کمبود این ویتامین در ایران چیه؟

– نوع لباس، گرد و غبار، شیشه پنجره ها، هوای ابری، هوای آلوده و کرمای ضد آفتاب میتونن مانع رسیدن اشعه ماوراءبنفش به بدن و مانع ساختن ویتامین D لازم در بدن فرد می شن.

چه عواملی باعث کمبود ویتامین D می شن؟

– افراد تیره پوست در مقایسه با کسائی که پوست روشن دارن، همینطور افراد شب کار و کسائی که شبا بیدارند و روزا می خوابن، کسائی که در آب و هوای سرد زندگی می کنن، نوزادان شیرخوار، افراد سن بالا، آدمایی که محدودیت در قرار گرفتن در برابر نور خورشید رو دارن، افراد زمین گیر و افراد گرفتار به مریضی التهابی روده، ویتامین D کمتری دریافت می کنن.

ویتامین خورشید

آپارتمون نشینی باعث می شه که خیلیا به اندازه کافی در برابر نور خورشید نباشن، در این شرایط واسه جبران کمبود این ویتامین چیکار باید کرد؟

– خوردن روغن کبد ماهی، ماهیای چرب، تخم مرغ، کره مارگارین، شیر غنی شده، جگر، غلات، سبزیا و دریافت این ویتامین به صورت مصنوعی مثل قرص یا آمپول می تونه کمبود ویتامین در بدن رو جبران کنه. اگه دستا و صورت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و دو تا سه روز در هفته در برابر مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین لازم بدن جفت و جور سازی میشه.

می گن خیلی از سرطانا بر اثر کمبود ویتامین D هستش؛ چه بیماریا و سرطانایی در اثر کمبود این ویتامین بروز پیدا می کنن؟

– کمبود ویتامین D توانایی فرد و سیستم ایمنی رو جهت نابود کردن میکروبا و سلولای سرطانی، تحت تاثیر قرار میده. بدن آدم هرروز میلیونا سلول سرطانی ساخت می کنه، وقتی که سیستم ایمنی بدن دچار نقصان می شه، سلولای سرطانی میتونن رشد کنن و سرطانای سینه، پروستات و کلون به سیستم ایمنی بدن آسیب میرسونن که این منتهی به ایجاد سرطان،دیابت و عفونت میشه.

شما چقدر مصرف ویتامین D رو به صورت روزانه به افراد پیشنهاد می کنین؟

– اندازه مصرف ویتامین D در سنین جورواجور و در دوران زندگی هر فرد متفاوت هست. هم کودکان و هم بزرگسالان نباید بیشتر از دو هزار واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنن. این اندازه ویتامین D از راه رژیم خوراکی به همراه یا بدون مکملا، باید واسه حفظ سلامتی شما کافی باشه.

سبک زندگی با کمبود ویتامین D رابطه داره؟

– ویتامین D از پوست و بر اثر تابش نور خورشید در بدن ساخت می شه. مکان زندگی فرد، شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا، آداب و رسوم، نوع پوشش افراد، انتخاب رژیم مناسب و بهرهگیری از کرمای ضد آفتاب میتونه در دریافت و جذب این ویتامین اثر داشته باشه.

مصرف ویتامین D رو جدی بگیرین

همۀ ما میدونیم که بدنمون به ویتامین D نیاز داره تا در سلامت کامل باشه اما سوال این جاست؛ به چقدر ویتامین D احتیاج داریم و از چه راهی باید جفت و جور سازی شه؟ و اینکه ویتامین D چه اثراتی بر بدن داره؟

ویتامین خورشید

۱. موثرتر از واکسن آنفلوانزا

محققان عقیده دارن که داروهای ضد ویروسی، تنها هشت درصد دچار شدن به سرماخوردگی و آنفلوانزا رو کاهش میدن؛ اگه ویتامین D این احتمال رو به نصف میرسونه. هرروز چند دقیقه در برابر نور خورشید بودن، شما رو در برابر سرماخوردگی ایمن می کنه.

۲. ویتامین طول عمر

اگه می خواین عمر طولانی و بانشاطی داشته باشین، ویتامین D استفاده کنین. افزایش اندازه مصرف ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس میشه و به اندازه ۳۰ درصد از احتمال گرفتار شدن به مریضیای قلبی – عروقی، دیابت و سرطان کم میکنه.

۳. در زمستون یادتون نره

این ویتامین در اثر اشعه خورشید و از راه غذا به بدن میرسه. در زمستون که نور خورشید کمتر هست، ویتامین D کمتری در بدن ساخت میشه. با خوردن مواد خوراکی مناسب مثل ماهی و تخم مرغ، در حفظ ویتامین D تلاش کنین.

۴. به جنگ افسردگیِ یائسگی برید

یائسگی، دوره ای از زندگی زنونه هست که با تغییرات هورمونی در بدن اونا، علائم مختلفی به وجود میاد. یکی از این علائم افسردگی هست. زنائی که تغذیه ای پر از ویتامین D دارن و هرروز ۴۰۰ واحد بین المللی مصرف میکنن، نسبت به زنان دیگه کمتر دچار افسردگی می شن.

۵. کودکان خود رو قد بلند کنین

برخورداری از اندازه لازم و کافی ویتامین D همراه با عناصری چون روی و کلسیم، در زمان مناسب، می تونه تضمین کننده رشد متعادل و مناسب ارگانای جورواجور بدن مخصوصا استخون بندی افراد شه؛ پس لازمه مصرف مواد لبنی جزء برنامه های تغذیه ای قرار گیرد. با غنی سازی ویتامین D، میتونیم از کوتاهی قد جلوگیری کنیم.

۶. ویتامین D و مریضی ام اس

پروتئینی که به وسیله ویتامین D در بدن فعال می شه، می تونه در بازسازی آسیبای سلولای عصبی و در درمان مریضی ام اس اثر داشته باشه.

۷. پوکی استخون هیچوقت

واسه پیشگیری از دچار شدن، از دوران جوونی اندازه کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D رو به مقدار لازم استفاده کنین تا در دوران کهنسالی دچار پوکی استخون نشید.

۸. تخم کتون استفاده کنین

تخم کتون منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D هست. مصرف هرروز یه قاشق چای خوری تخم کتون، منبع خوبی واسه جفت و جور سازی ویتامین D لازم بدن حساب میشه.

۹. به درد بخور و لازم واسه خانمای باردار

خانمای بارداری که کمبود ویتامین D دارن، حواس شون باشه که احتمال مسمومیت بارداری، زایمون سخت و مشکل تنفسی در نوزادان افزایش پیدا میکنه.

۱۰. تخم مرغ رو کامل استفاده کنین

زرده تخم مرغ هم غنی از ویتامین D هست. به خاطر همین پیشنهاد می شه واسه دریافت کامل این ویتامین، زرده و سفیده تخم مرغ رو با هم بخورین.

.

منبع : talab.org

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *