در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه :

 

در دنیای پیچیده امروز هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست . ضرورت تعلیم و تربیت و در عین حال پیچیدگی و دشواری تعلیم و تربیت واقعی ، موضوعی می باشد که همه ملل جهان کم و بیش از آن باخبرند . کانت ( شکوهی ، 1381 ، ص 11 ) می نویسد : در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکل تر می باشد ؛

« هنر مملکت داری یا حکومت و هنر تعلیم و تربیت » .

امروزه در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش فراگیران ، بحث روش های تدریس یکی از چالش های معلمان به شمار می رود و به کارگیری روش تدریس مناسب با هر ماده درسی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد . به بیانی دیگر ، یکی از مسائل اساسی که در حال حاضر نظام های آموزشی با آن  رو به رو می باشد ، بحث ایجاد نو آوری و تغییر در روش های تدریس می باشد که می تواند در متناسب سازی محتوا و روش های آموزشی با زندگی دوره بزرگسالی تأثیر مهمی اعمال می نمایند .

شواهد و مطالعه های جدید پژوهشی نشان می دهد که اگر خواهان بهبود یادگیری دانش آموزان و ارتقاء عملکرد نظام آموزشی در نیل به اهداف متعالی آن هستیم ، بایستی نسبت به اشاعه و کاربرد روش های جدید تعلیم و تربیت و تدریس در مدارس کشور اقدام نمود ( عباس زاده ، 1384 ، به نقل : حیدری 1385 ) . و از طرف دیگر در طول تاریخ شاید نتوان مسائلی را پیدا نمود که به اندازه مباحث اعتقادی ، فکر بشر را به خود مشغول کرده  باشد . مسائل زیادی بوده می باشد که در مقطع زمانی و مکانی خاصی اوج گرفته و پس از مدتی فروکش کرده و یا برای همیشه به فراموشی سپرده شده می باشد . در حالی که مباحثات و گفتگوهایی که در طی قرون متمادی بر سر مبدا و معاد و دیگر امور مذهبی صورت گرفته ، و همچنین انبوه کتب و نوشته هایی که از قدیم ترین ایام تا به امروز به رشته تحریر در آمده ، همگی گواه این ادعایند که تفکر پیرامون مسائل اعتقادی ، نه یک بحث مقطعی بلکه یکی از خصایص  ذاتی فکر و روح آدمی می باشد .

ما معتقدیم که ایجاد یک نسل مسئوول و اندیشمند ، نسلی که انسانی بیندیشد و انسانی زندگی کند ، تنها در سایه تعالیم و روش تربیتی و اسلام امکان پذیر می باشد و بس .

پس داشتن جامعه ای مطلوب و ایده آل منوط به داشتن انسانهای خوب و شایسته می باشد و  داشتن انسانهای خوب ، ریشه در تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی صحیح آنان دارد . و بایستی این را پذیرفت که هرگاه تربیت از عناصر روحی و اخلاقی عاری باشد ؛ ناقص و بی نتیجه خواهد بود و عواقب این گونه تربیت عاید اجتماع گشته و آن را تباه می سازد .

ما تربیت منهای مذهب را امری خطر آفرین و وجود فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های منهای مذهب را بلایی به جان مردم جامعه می شناسیم . اگر تربیت با مذهب  آمیخته نشود نه تنها قوامی نخواهد پیدا نمود بلکه خود آن به تنهایی سبب انحلال تربیت خواهد گردید . وجود فساد در جوامع ، درگیری ها ، جنگ ها ، غارت ها ، استثمارها در نزد مردم به اصطلاح متمدن نه به آن خاطر می باشد که سطح دانش و رفاه در آنجا پایین می باشد بلکه به آن خاطر می باشد که قدرت کنترل کننده  ضعیف می باشد و نیروی منضبطی در درون آنها وجود ندارد که بر خود مسلطشان کند . از اینجاست که اهیت رشد مذهبی و دینی عیان می گردد و رشد و پرورش این موهبت الهی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت اسلامی می باشد  ( قائمی ، 1364 ، ص 53 ) .

به یقین تعلیم و تربیت ، با ارزش ترین و مهمترین وظیفه آدمی به شمار می آید . والاترین و ارجمندترین انسانها که همان پیامبران و جانشینان آنان هستند . در این طریق مبعوث گشته اند و سرچشمه سعادت و رستگاری بشر را همواره در این عرصه جستجو کرده اند .

طرح و اظهار مسئله :

 

اگر نظام آموزشی بخواهد تحولی اساسی در روهای آموزشی خود به وجود آورد بایستی به فکر دگرگونی و تجدید بنای تمام عواملی باشد که به طریقی  در ایجاد و فضا  و جو آموزشی و یادگیری موثرند . زیرا قسمتی از نظام بدون تغییر سایر قسمت ها می توان سبب بروز تغییرات موثر و چشمگیر گردد .

یکی از مهمترین مسائلی که در تجدید بنای نوآوری آموزشی بایستی در نظر داشت تجدید بنای اندیشه ها و باورهای معلم می باشد . اگر شکست ها و ناکامی های معلمان پیش روی نوآوری ها ، آموزشی ، به ویژه روش های پرورشی تفکر ، باورهای غلط و از پیش ساخته معلمان که بر اثر تکرار ، در سالهای متمادی در آنان تثبیت شده می باشد ، اگر چه شرایط و امکانات آموزشی از عوامل موثر در جریان آموزشی می باشد .

اما نیروی انسانی به ویژه معلم از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط های آموزشی به لحاظ اهمیت توجه و روش تدریس در فرایند فعالیت آموزشی و تاثیر آن در طریقه آموزشی به شمار می رود .

بسیار دیده شده می باشد که در مجموع امکانات فیزیکی یک نظام تغییری حاصل شده می باشد بدون اینکه تحولی در معلم و طرز تفکر ایجاد گردد و در نتیجه به رغم تغییرات برنامه ها ، مواد تشکیلات مدرسه معلم تغییر نیافته روش های قدیم را بی کم و کاست در محیط آموزشی جدید به اجرا در آورد . وقتی برنامه های جدید با روش های قدیم درمی آمیزد تجدید بنای نظام روی کاغذ باقی خواهد ماند و اجرای آن عملا متوقف می گردد لذا دیدگاه معلمین در مطالعه عوامل موثر و سودمند بر روش های آموزشی فعال آن می تواند خود تأثیر دیدگاه معلمین و هم چنین عامل تاثیر گذار بر آن شناسایی و برای به کارگیری بهتر و روش های آموزشی بهره گیری نمود .

شیوه های آموزشی بایستی اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی بایستی عوامل تاثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین علیها سلام بهره جست چرا اگر دیر گردد قلب او مشغول چه چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد گردید .

الگوهای رفتاری دانش آموزان بایستی در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند چرا دانش آموزان الگو پذیران خوبی هستند و عمولا از پدر و مادر و محیط مدرسه الگو می گیرند معلم که تربیت یا قسمتی از تربیت دانش آموز را به عهده دارد با ویژگی های دانش آموزان نکات روانشناسی و تربیتی آنان آشناتر باشد در امر آموزش موفق ترند ( مستمند ، 1382 ، نشر امیری ) .

مطالعه و مقایسه فاکتورهای موثر بر تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی ؛ 89/88 .

ضرورت و اهمیت :

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تدریس موثر و مفید ارتباط تنگاتنگی با روش های تدریس دارد . و ابتکارات فردی معلم و شیوه بهره گیری از کمک ابزارهای آموزشی قدرت انتقال مطالب را تا حد مطلوب به شاگردان را فراهم می آورد و استعدادهای فردی و خلاقیت ذهنی دانش آموزان را فراهم می سازد با در نظر داشتن سودمندی روش های آموزشی اهمیت به کارگیری روش های فعال و اکتشافی تدریس کاملا مشهود می باشد و در صورتی می توان از روش های فعال آموزشی و بهبود وضعیت دانش آموزان بهره گیری نمود که دبیران و معلمین خود به انواع روش های آموزشی به کارگیری آن می توان با در نظر داشتن تعدد و تنوع آن آشنایی لازم را داشته باشند و در بکارگیری آن اهتمام وزید .

اگر بحث تربیت دینی بر این مبنا باشد که دین مفهوم جو هر زندگی تلقی گردد آنگاه لزوم آگاهی نسبت به اهمیت ضرورت فواید و نسبت دین با دیگر حوزه های معرفتی مشخص خواهد گردید در دنیای کنونی توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع فناوری و ارتباطات صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر دایره تاثیر گذاری عوامل مختلف را بر افکار و اندیشه های دانش آموزان گسترده تر از گذشته می باشد . آن چیز که مسلم می باشد این که هنوز مدارس ما به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی دقیق و صریح قرار نگرفته اند .

اگر نظام آموزش و پرورش ما بخواهد از مسیر آموزش های صرف به سمت تربیت دینی اخلاقی حرکت کند لازم می باشد بسیاری از از اهداف و روش ها را تغییر داده و از روش های اطلاعات و یادگیری خلاق و فعال بهره گیری کند . محتوای آموزش و پرورش بایستی به صورتی تهیه گردد که بین وقت و سرمایه و کار معرفی برای تربیت هر فرد و نتیجه ای که از این سرمایه گذاری های حاصل می گردد تعادل و تناسب مطلوب را مستقر کند .

این موازنه و تعادل در گرو برنامه موثر و مفید و به کارگیری و اجرای سنجیده و دقیق برنامه ها بستگی دارد . اگر این طور نباشد به هدف مطلوب در تربیت دینی آموزان دست نخواهیم پیدا نمود .

معایب اجــرا :

 

  • آنطور که تاریخچه ی تعلیم و تربیت نشان می دهد ، روش تدریس نوعا و به دلیل توجه محدود به مسائل پیرامون خویش محکوم به شکست هایی پی در پی می باشد . تغییر پی در پی روش های تدریس و جایگزینی بی وقفه ی آنها با روش های مدرن تر با در نظر داشتن تغییرات منبعث از زبان شناسی ، روانشناسی و جامعه شناسی ، گویای این نکته می باشد که اولا روش تدریس شدیدا متاثر از علوم پیرامون خویش بوده و از حداقل استقلال برخوردار می باشد . و مضافا اینکه به دلیل ماهیت آن به گونه ذاتی تحمیلی می باشد . یعنی یک مجموعه متشکل از فراگیران متفاوت و ناهمگون ، الزاما خود را تسلیم و مطیع مراحل پر پیچ و خم یک روش ساخته و استقلال فردی آنها مورد بی اعتنایی قرار می گیرد .
  • روش تدریس ناچارا یک سو نگر ، و به تعبیری محدود نگر می باشد . بدین معنی که ایجاد هر تغییر در روش که منبعث از نیازهای جدید و تحولات تازه باشد الزاما و نوعا به غفلت از بعضی نیازهای دیگر می انجامد . بدین که نقطه ضعف یک روش متعلق به دو دهه ی قبل می تواند در زمان ما به عنوان نقطه ی قوت تلقی گردد و در همان بعد نیز تقویت و طرفداری می گردد . پس در واقع یک روش معین نمی تواند به عنوان یک راه حل نهایی مورد بحث قرار گیرد .

 

مزایای اجــرا :

 

  • تحقیقات نشان داده می باشد که کیفیت یادگیری در روش های تدریس فعال بحث گروهی بیشتر از روش های غیر فعال مانند سخنرانی و تمرین و تکرار می باشد .
  • یادگیری مشارکتی که اساس روش های تدریس فعال می باشد باعث تغییرات مطلوب در شخصیت دانش آموزان می گردد و بر کیفیت آموزش اثر می گذارد . دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری که در آن مشارکت دارد می سازد به نظر او وظیفه معلم راهنمایی فکری می باشد  و معلم بایستی عادت کند تفکر را در دانش آموزان به وجود آورد .

 

اهــداف پژوهــش :

 

کاربرد فاکتورهای موثر تاثیر روش های ندریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی به صورت یک هدف مهم درمورد روش های تدریس فعال تصریح دارد . و اکثرا مطالب و مقایسه های زیادی درمورد روش های تدریس فعال و چگونگی تاثیر آن در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان پایه ابتدایی به رشته تحریر در آمده می باشد . هدف از تدریس فعال در دانش آموزان پایه ابتدایی نهادینه کردن روش های موثر و تدریس و تاثیر گذاری عمیق تر در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان می باشد .

اهداف کلــی :

مطالعه و مقایسه فاکتورهای موثر بر تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی 89 / 88 .

اهداف جـــزیی :

هدف های جزئی در واقع توانائیها و مهارت هایی هستند که معلم انتظار دارد دانش آموزان در جریان آموزش به آنها برسند . یک هدف جزئی می توان به صورت رفتاری و غیر رفتاری تدوین نمود ( کیارمنش ، روش های ارزشیابی آموزشی ).

  • مطالعه بین جنسیت و تاثیر روش های تدریس فعال  در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر ارتباط معنی دار هست .
  • مطالعه بین میزان و تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر ارتباط معنی دار هست .
  • مطالعه بین جنسیت و فاکتوری تاثیر گذاری بر تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر ارتباط هست .

فرضیــات تحقیـــق :

  • بین جنسیت و تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ارتباط معنی دار هست ؟
  • بین میزان و تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ارتباط معنی دار هست ؟
  • بین جنسیت و فاکتورهای موثر بر تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ارتباط معنی دار هست ؟

 

سوالات تحقیــق :

 

  • آیا بین جنسیت و تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ارتباط معنی دار هست ؟
  • آیا بین میزان و تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ارتباط معنی دار هست ؟
  • آیا بین جنسیت و فاکتورهای موثر بر تاثیر روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ارتباط معنی دار هست ؟

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه :137
قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***