مطالعه تاثیر IT در آموزش بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه:

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

عصرحاضر را بایستی تلفیقی ازارتباطات و اطلاعات دانست. عصری که بشر درآن بیش ازگذشته خود را نیازمند به داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیازمیباشد.امروزه با دراختیارداشتن فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مختلف و پیشرفته،امکان برقراری سریع ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش ازپیش میسرگردیده می باشد. افراد درهرکجا که باشند میتوانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خودرا درهرزمینه ای دریافت میکنند. اما بی شک- بیشترین تاثیر پدیدآمدن فناوریهای اطلاعاتی  و ارتباطی برمحیطهای آموزشی بوده می باشد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش سبب شده می باشد تا محیط آموزشی به سوی مجازی شدن سوق پیدا کند.این امرسبب میشود تا ارتباطات میان افراد به منظورآموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده ازطریق رایانه امکان پذیرشود. با ظهور و گسترش اینترنت- این رسانه به عنوان یک مکمل جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزش مورد بهره گیری قرارگرفت. با در نظر داشتن نقشی که کتابخانه ها بایستی درامرآموزش اعمال نمایند بدیهی می باشد با دارا بودن امکانات پیشرفته تر-منابع اطلاعاتی بسیار غنی تری را نسبت به گذشته فراهم میکنند و جهت آموزش افراد دراختیار آنها قرارمیدهند. فراهم کردن وب سایتهای اینترنتی و پایگاههای اطلاعاتی- کتابخانه ها را به یک محیط مجازی و دیجیتالی جهت تبادل اطلاعات تغییر داده می باشد که تأثیر آموزشی آن بیش ازپیش دراین محیط نمایان میشود. این مقاله درصدد آن می باشد تا پس ازارائه تعریفی جامع ازفناوری اطلاعاتی و ارتباطی- مساله آموزش مجازی و ازراه دورو تأثیر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی دراین آموزش را مورد مطالعه قراردهد و با تاکید برآموزش سیستمی- انواع آموزش به صورت مجازی را اظهار کند. مسلما برای آموزش افراد به صورت مجازی و توسعه دانش آنها- نیازمند منابعی خواهیم بود که این منابع جزازطریق کتابخانه ها قابل تامین نیستند. کتابخانه ها میتوانند با تهیه منابع الکترونیکی و تحویل آنها به اعضای جامعه اطلاعاتی تأثیر عمده ای درآموزش و گسترش دانش داشته باشند.   ( اصنافی ، 1388 : 12 )

اظهار مسئله :

در دنياي امروز، تغييرات ناشي از فناوري هاي جديد تاثيرات بسزايي بر طریقه زندگي و كار مردم در سرتاسر جهان گذاشته و با روشهاي سنتي آموزش، يادگيري و مديريت آموزش به گونه جدي به مقابله پرداخته می باشد. فناوري اطلاعات كه خود يك زمينه جديد مطالاتي می باشد، تاثير عمده اي بر تمامي زمينه هاي آموزش، يادگيري و پژوهش خواهد داشت. ارتباط آسان در سرتاسر گيتي باعث دستيابي سريع و آسان به مجموعه گسترده اي از داده ها و اطلاعات و مطالب علمي مورد نياز در كمترين زمان ممكن شده و همچنين با افزايش سريع و ساده دستيابي به فناوري اطلاعات در منازل، محل كار و موسسه هاي علمي، مقوله آموزش و يادگيري به يك طریقه مستمر در زندگي بشر تبديل شده می باشد. … ( ماهنامه پژوهشی اطلاع رسانی ، 1388 )

با گسترش بهره گیری از اين فناوريها امكان آموزش متقاضياني كه به صورت پراكنده در نواحی گوناگون قرار دارند نيز فراهم شده می باشد. در كشورهاي پيشرفته بهره گیری از اينترنت در اكثر مدارس و دانشگاه ها با سرعت بسيار زياد رو به افزايش می باشد. از سال 1997 كليه كالج ها و اكثر دبيرستانها و حتي بعضي از دبستانهاي كشور انگلستان به اينترنت دسترسي دارند و پيش بيني مي گردد تا پايان سال 2002 كليه مدارس نيز به صورت online از اينترنت بهره گیری كنند. مراكز علمي بااستفاده از اينترنت به راحتي به منابع عظيم علمي، افراد مختلف و موارد درسي دسترسي دارند و همچنين اطلاعات علمي و تحقيقاتي خود را از طريق سايت هاي ايجاد شده توسط دانش آموزان و مدرسين به ديگران نمايش مي دهند. بهره گیری از ويديو كنفرانس نيز در حال رشد می باشد و اين تكنولوژي سبب مي گردد كه دانش آموزان با افراد و يا دانش آموزان ديگر كشورها ارتباط مستقر كرده و زبان هاي يكديگر را ياد بگيرند. تأثیر فناوري اطلاعات در آموزش كشورهاي امريكا و كانادا در آمريكا كليه هزينه ها و سرمايه گذاري ها در فناوري اطلاعات توسط دولت فدرال فراهم مي گردد. البته ميزان بهره گیری از كامپيوتر در مراكز علمي با يكديگر متفاوت می باشد. بين 15 تا 20 درصد مدارس از كامپيوتر و تكنولوژي چند رسانه اي براي دروس خود بهره گیری مي كنند تا دانش آموزان بتوانند مهارتهاي خود را در طراحي و تويد گزارش هايي كه داراي متن، صدا و تصاوير متحرك هستند، افزايش دهند. بهره گیری از سيستم هاي الكترونيكي ارتباطي مانند اينترنت دراكثر مدارسي كه در آن دانش آموزان سنين 12 تا 18 سال تحصيل مي كنند، مهياست. در كشور كانادا نيز كليه مدارس و دانشگاه ها به تكنولوژي اطلاعات تجهيز شده اند. در اين كشور به علت فواصل زياد بين شهرها و مناطق مسكوني، از شبكه بين المللي به نام school.net بهره گیری مي گردد تا دانش آموزان بتوانند از منزل، مطالب درسي را ياد بگيرند و يا تكاليف خود را تحويل دهند. تمايلات آينده در فناوري و يادگيري توسعه سريع تكنولوژي درمينياتورسازي وسايل الكترونيكي، ارتباطات الكترونيكي و چندرسانه اي و همچنين حركت به سمت داده هاي ديجيتالي، منجر به از بين رفتن مرزهاي بين انتشار راديويي و نشر و ارتباط تلفني شده و تمامي اين واسطه ها، به گونه يكجا در شبكه هاي كامپيوتري در دسترس همگان می باشد. اين فناوري نه تنها باعث دستيابي دانش آموزان به منابع عظيم چند رسانه اي و كتابخانه ها مي گردد. بلكه سبب دستيابي مستقيم و بي واسطه به مدرسين و پديده هاي طبيعي در تمامي جهان خواهد گردید. ( شفیعی ، 1388 ، 23 )

سؤال اصلي اين تحقيق ايت می باشد كه آيا IT  در آموزش بر ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع راهنمايي و متوسطه تاثير خواهد داشت يا نه ؟

اهمیت و ضرورت پژوهش :

هنگامي كه مربيان براي اولين بار از كامپيوترها در كلاس بهره گیری كردند محققان اين موضوع را مورد ارزيابي قرار دادند كه آيا بهره گیری از فناوري آموزشي تاثيري مطمئن و چشمگير روي پيشرفت دانش آموزان دارد يا خير؟ به مقصود يافتن جواب محققان پي برده اند كه فناوري تنها عامل در ارزيابي پيشرفت دانش آموز نمي باشد و بايد دو مورد ديگر را هم در نظر گرفت:
اولا : دانش آموز تا چه اندازه آزمون هاي استاندارد شده را درست انجام مي دهد.
ثانيا: توانايي اش در به كارگيري مهارت هاي فكري در سطح بالاتر (مانند : تفكر انتقادي ، تجزيه و تحليل كردن ، استنباط كردن و حل كرن مشكلات) چقدر مي باشد.
شواهد نشان مي دهد كه كاربردهاي فناوري در صورتي تفكر در سطوح بالاتر را پشتيباني مي كنند كه بتوانند دانش آموزان را از طريق محتواهاي يادگيري گروهي در كارهاي پيچيده و معتبر درگير كنند. ( حمیدی ، 1388 : 11 )

اگر مربيان از دانش جمعي هنگامي بهره گیری كنند كه فناوري پيشرفت زياد دانش آموز را پشتيباني مي كند در اين صورت مي توانند بهترين فناوري ها را براي مدارس يا حوزه هاي خاص ، با در نظر داشتن نيازهاي ويژه ي آنها ، در نظر بگيرند. آنها همچنين مي توانند تضمين كنند كه معلمان ، خانواده ها ، دانش آموزان و اعضاي جامعه درك خواهند كرد كه فناوري چه نقشي در مدرسه يا منطقه بازي مي كند و چگونه اثرش ارزيابي مي شودو بالاخره اينكه قادر به توجيه كردن سرمايه گذاري كه براي فناوري صرف مي كنند مي باشند. ( همان منبع ، 12 )

چگونه مدارس مي توانند تضمين كنند كه تكنولوژي در پيشرفت دانش آموز موثر می باشد؟
براي پشتيباني از كاربرد موثر فناوري به چه عواملي نياز می باشد ؟ حوزه هاي آمزشي با بهره گیری از چه منابعي مي توانند فناوري را برنامه ريزي كهند كه تاثير مثبت روي پيشرفت دانش آموز داشته باشد و چگونه مي توانند اين سرمايه گذاري را توجيه كنند ؟
براي پاسخ به اين سوالات مربيان بايد روي فناوري و پيشرفت دانش آمورش و عوامل بافتي موثر بر اهداف يادگيري تحقيق كنند. پيشرفت هاي سريع در فناوري چند رسانه اي و ارتباط از راه دور كه به دليل نياز براي توسعه ي استاندردهاي آموزشي براي پيشرفت دانش آموز انجام مي گردد و مورد توافق مربيان می باشد منجر به توقعات جديد ي شده می باشد مبني بر اينكه چگونه فناوري آمزشي مي تو اند يادگيري فعال و معني داري را براي دنش آمزان پشتيباني كند.
اكنون محققان تحقيق پيچيده تري را آغاز كرده اند كه تاثير بهره گیری از فناوري را روي يادگيري دانش آموزان بررسي مي كند. آنها همچنين در حال ارزيابي توانايي دانش آموزان براي درك پديده هاي پيچيده تجزيه ، تحليل و تركيب كردن چند منبع اطلاعاتي و آماده كردن نمونه هايي از دانش آنها مي باشند. اين نمونه ها از يادگيري تلفيقي و پشتيباني شده به وسيله ي فناوي ، جاي حفظ كردن طوطي وار و كسب مهارت هاي مجزا ، روي توانايي دست يافتن به اطلاعات و تفسير و تركيب كردن آنها تاكيد مي كند. ( غفاری ، 1387 : 21 )

مزایا و معایب پژوهش :

امروزه تأثیر اينترنت در زندگي اجتماعي و در عرصه هاي علمي و فني امكان ناپذير می باشد و در برنامه ريزي توسعه ، اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصاي ، جايگاه ويژه اي به فن آوري اطلاعات داده می باشد . اينترنت موجب كاهش فاصله طبقاتي شده می باشد.و در فضاي مجازي پايگاه اجتماعي جديدي به كاربران اعطا مي كند ، و حتي تفاوت هاي جنسيتي را نيز كاهش مي دهد . افزايش توانايي اعمال قدرت ، همگن سازي ، سليقه ها نزديكي خواستها و انتقادات افراد افزايش مشاركت اجتماعي ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهيم جديد زندگي  روزمره امكان برقراري ارتباط ، اطلاع از اخبارو رويدادهاي جهان تبادل فرهنگي دستيابي به اطلاعات ، افزايش ميزان آ گاهي  عمومي و غيره و…. مزاياي عمده كاركردهاي قابل توجه گسترش  بهره گیری از ارتباطات اينترنتي به كا  ميرود ، آثار اجتماعي و رواني مانند اعتياد به مواد مخدر ، اكس ، سيگار ، اعتياد به اينترنت در بين كودكان و نوجوانان نيز با علائمي زیرا افزايش نوسانات اخلاقي ، سخن نگفتن باديگران ، قطع روابط اجتماعي ، كم خوابي ، نگراني و استرس در كنار ضعف بينايي همراه می باشد كودكان و نوجوانان كه به اينترنت وابستگي دارند در حقيقت به آن معتاد هستند ، براي ارضاي خود ساعت هاي متوالي بدون وقفه روي خط باقي مي مانند و هر زماني كه امكان دسترسي به اينترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خيال پردازي مي كنند . وقتي كه يك نوجوان در محيط خانواده معتاد به بهره گیری از اينترنت باشد فرصت فرد هر روز بيشتر از گذشته از نظر عاطفي و رواني با ساير افاد خانواده فاصله بگيرد و به تنهايي خود و بهره گیری از تضعيف كرده يا آن را از دست بدهد . وقتي دو فرد مجازي در يك فضاي مجازي كنار هم قرار مي گيرند بدون اينكه از شرايط اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي ، خانوادگي ، فردي ، هم باخبر باشند.

اهداف پژوهش :

هدف کلی : مطالعه تاثیر IT در آموزش بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه

اهداف جزئی :

  • بررسي تاثير IT بر ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان راهنمايي و متوسطه
  • بررسي ميزان بهره گیری از IT در آموزش راهنمايي و متوسطه
  • بررسي ميزان عوامل مؤثر بهره گیری از IT در آموزش

سوآلات پژوهش :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
  • میزان تاثیر بهره گیری از IT در آموزش بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه چقدر می باشد ؟
  • آیا بین تاثیر کاربرد IT و مقطع تحصیلی  ارتباط هست ؟
  • آيا بين ميزان بهره گیری از IT و مقطع تحصيلي ارتباط هست ؟
  • آیا بین سواد IT  معلمين و دبيران و میزان کاربرد آن ارتباط هست ؟

5- آیا بین امکانات IT  مدارس و میزان کاربرد آن ارتباط هست ؟

  • آیا بین میزان بهره گیری از IT و آشنایی دانش آموزان با کامپیوتر ارتباط هست؟
  • آیا میزان بهره گیری از IT در دانش آموزان دبیرستان از دانش آموزان راهنمایی بیشتر می باشد؟

 

 

فرضیات پژوهش:

  • میزان تاثیر بهره گیری از IT در آموزش بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه چقدر می باشد .
  • بین تاثیر کاربرد IT و مقطع تحصیلی  ارتباط هست ؟
  • بین سواد IT و میزان کاربرد آن ارتباط هست ؟
  • بین امکانات IT و میزان کاربرد آن ارتباط هست ؟
  • بین میزان بهره گیری از IT و آشنایی دانش آموزان با کامپیوتر ارتباط هست ؟

میزان بهره گیری از IT در دانش آموزان متوسطه از دانش آموزان راهنمایی بیشتر  می باشد

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه :79

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com