در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

استاد راهنما :

جناب آقای صابر شريفی

 

 

چکیده :

امروزه تأثیر اينترنت در زندگي اجتماعي و در عرصه هاي علمي و فني امكان ناپذير می باشد و در برنامه ريزي توسعه ، اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصاي ، جايگاه ويژه اي به فن آوري اطلاعات داده می باشد . اينترنت موجب كاهش فاصله طبقاتي شده می باشد.و در فضاي مجازي پايگاه اجتماعي جديدي به كاربران اعطا مي كند ، و حتي تفاوت هاي جنسيتي را نيز كاهش مي دهد .پژوهش حاضر با هدف مطالعه و مقایسه فاکتورهای مؤثر بر بهره گیری از فناوری اطلاعات وارتباطات توسط دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور گیلان غرب سال تحصیلی 89-88 با حجم نمونه 100 نفر از کل جامعه آماری می باشد که به روش توصیفی به اجرا در آ»ده می باشد پس از انجام تحقیقات و اجرای پرسشنامه محقق ساخته به تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از نرم افزار spss  پرداختیم که بعد از آزمون فرضیات با روش خی دو بهاین نتیجه رسیدیم که فرضیات زیر در ارتباط با بهره گیری از ICT معنادار شده اند .

  • بین اشنای دانشجویان با رایانه و اینترنت و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات 2- بین نیازهای مطالعاتی دانشجویان و میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات 3- بین جنسیت دانشجویان و میزان بهره گیری از ICT 4- بین امکانات موجود ICT و میزان بهره گیری از آن 5- بین سوادICT و میزان بهره گیری از آن 6- بین انتظارات اساتید و بهره گیری از ICT

 

فصل اول :

کلیات پژوهش

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

 

مقدمه:

«بسياري از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي علوم مختلف اينترنت را شبكه‌ي جهاني شبكه‌ها تعريف كرده‌اند. شبكه‌ي كه امكان ارتباط با يك‎ديگر و دسترسي به منابع اطلاعاتي را در سطح جهاني فراهم مي‌كند. پژوهش‎گران و نويسندگان زيادي معتقد به تاثير بالقوه و واقعي شبكه‌هاي الكترونيكي بر جنبه‌هاي مختلف رفتار و كردار بشر عصر حاضر مي‌‎باشند (آصفي‎‌زاده، 1385، 15).

در سال‌هاي اخير با رشد تصاعدي اينترنت، فرصتي كم‌نظير براي محققان و پژوهش‌گران براي جمع‌آوري سريع و گسترده اطلاعات در‌ زمينه‌هاي‌‌ گوناگون فراهم آمده می باشد. هم اكنون اين وسيله‌ي ارتباطي،  به‌‌خاطر افزايش بهره گیری و دسترسي تعداد زيادي از كاربران بالقوه در امر پژوهش امكانات و تسهيلات خاصي براي محققان و پژوهش‎گران فراهم كرده می باشد. بنابراين به‌نظر مي‌رسد هرچه تعداد بيش‌تري از اعضاي هيئت‌ علمي و پژوهش‌گران به اينترنت دسترسي داشته باشند، اهميت آن در راستاي اجراي امر تحقيق و پژوهش افزايش مي‌يابد. در صورت بهره گیری صحيح و مقتضي، اينترنت تامين‌كننده‌ي  يك مكانيسم سريع، مقرون به‌صرفه و كارا براي جمع‌آوري اطلاعات می باشد.

شبكه‌ي اينترنت را مي‌توان يكي از مهم‌ترين منبع و ابزار براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و علمي به‌شمار آورد، در واقع در شرايط كنوني پژوهش‌گران هر حوزه مي‌بايست به‌خوبي از شبكه‌‌ي اينترنت در حوزه‌ تخصصي خود، از دامنه و كاربرد آن‌ آگاهي داشته باشند. عدم آشنايي و بهره گیری از شبكه‌ي اينترنت به معناي ناديده‌ گرفتن پيشينه‌ي پژوهشي و احتمالاً دوباره‌كاري در فرايند پژوهش می باشد. اهميت اين موضوع به ‌اندا‌زه‌ي می باشد كه برخي پايگاه‌هاي اطلاعاتي كاربردي و مهم نظير مدلین، چكيده پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي، پروانه‌ي ثبت اختراع آمريكا و اروپا، پايگاه  اطلاعاتي اریک و غيره هم ‎اكنون از طريق شبكه جهاني وب قابل دسترس مي‌باشند.به نظر مي‎رسد هدف اصلي دسترسي رايگان چنين پايگاه‌هاي اطلاعاتي از سوي عرضه‌كنندگان و توليدكنندگان آن، كمك به ارتقا سطح تحقيقات و نيز جلوگيري از دوباره‌كاري در فرايند فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي در سراسر جهان مي‎باشد (پژوهشنامه اطلاع‌رساني، 1380، 10).

امروزه‌ شبكه‌ي جهاني وب، يكي از مهم‌ترين محمل‌هاي اطلاعاتي براي دسترسي به پايگاه‌هاي  اطلاعاتي رايگان و غير رايگان به‌شمار مي‌آيد. تقريباً كليه ناشران برجسته پايگاه اطلاعاتي نظيرسیلور ، پلاترو بوکر كه در گذشته محصولات خود را بر روي ديسك فشرده عرضه مي‌كردند، هم‌اينك محيط وب را به‌منزله‎‌ي بهترين بستر براي ارائه‌ي پايگاه هاي اطلاعاتي خود مورد توجه قرار داده‌اند (همان منبع، 2).

 

بيان مسئله:

تحولات بزرگي در هزاره‌ي سوم در دستيابي به‌ دانش و اطلاعات فراهم آمده می باشد، سهولت ارتباط، دسترسي گسترده و نسبتاً ارزان و همگاني شدن بهره گیری از اطلاعات، منجر به‌تغييرات اساسي در انديشه‌ها   و عملكردها شده می باشد. اين تحولات، تاثير عميقي در آموزش عالي بر دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و مراكز علمي و فرهنگي و بر تمامي اجزاي آن زیرا اعضاي هيئت علمي، پژوهش‌گران، دانشجويان و نيز روش‌هاي يادگيري، آموزش، پژوهش، كتابخانه‌ها و منابع اطلاعاتي گذاشته می باشد. تكنولوژي، ارتباطات را ساد‌ه‌تر و گسترده‌تر ساخته می باشد. و «اينترت به‌منزله‌ي يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌ها، ارتباط بين دانشمندان و محققين را بدون در نظر داشتن‌ بعد زمان و مكان فراهم كرده می باشد» (گرالا، 1996، 139).

برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی ( ای تی / آی اس اس پی ) عامل اساسی در انجام فناوری اطلاعات در یک سازمان برای افزایش مزیت رقابتی می باشد طبق مطالعات انجام شده روی مباحث مدیریت سیستم های اطلاعاتی ، برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی یکی از ده موضوع اصلی می باشد که مدیران شرکت ها و متخصصان سیستمهای اطلاعاتی با آن مواجهند فرایند ( ای تی / ای اس اس پی ) شمال افقهای برنامه ریزی بلند مدت برای رسمایه ها ، خدمات انسانی ، تخصص انجام شده نشان دادند که ( ای تی / ای اس اس پی ) ناقص ممکن می باشد منجر به شکست پیش بینی های انجام شده برای سرمایه گذاری های در سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات گردد که نهایتاً منجر به ایجاد سیستم های اطلاعاتی غیر منعطف ، تکراری و ناقص می گردد برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی یک وظیفه مدیریتی بسیار مهم می باشد که باعث می گردد تا سازمان بطور اثر بخشتر و مناسب تر از فناوری اطلاعات بهره گیری کند . ( لدرو ستی ، 1996 : 160 )

در گذشته تصور اینترنت و ایمیل ممکن می باشد میزان روابط واقعی انسانها را تقلیل دهد . سرعت انتشار اينترنت از راديو ، 4 برابر سريعتر از كامپيوترهاي شخصي ، 2برابر سريعتر از تلويزيون بوده می باشد تحقيقات دلالت داردكه 149 ميليون نفر در سراسر دنيا به شبكه اينترنت مرتبط هستند كه به ميزان 12 درصد در سال در حال افزايش می باشد . در ايران 35 درصد بهره گیری كنندگان از اينترنت را نوجوانان تشكيل مي دهند و ميانگين صرف شده براي اينترنت 52 دقيقه بوده می باشد ، اما آيا اين فن آوري زندگي كودكان و نوجوانان را بهبود مي بخشد ؟ ( سگارز ، گروور، 1998 : 75 )

دو عامل باعث مي شوند كه كودكان و نوجوانان تسلط بيشتري بر دنياي فن آوري و ديجيتال داشته باشند : اول اينكه در اين دوره يادگيري كامپيوتر به مسئله اي ضروري بدل شده می باشد و بدون داشتن تسلط كافي بر كامپيوتر ، اينترنت كار و زندگي امكان پذير نيست . دوم اينكه كودكان و نوجوانان نسبت به افراد ميانسال از اشتياق و جرأات بيشتري براي كنجكاوي در كامپيوتر و اينترنت برخورداند و راحت تر با پندارها و باورها كنار مي آيند . هنوز بسياري از خانواده هاي كه امكان دسترسي به اينترنت را براي فرزندان خود فراهم كرده اند ، تصور صحيحي از خطرات اين موضوع ندارند علت اين امر ناآگاهي خانواده از تهديدات بالقوه اينترنت می باشد تهديدي كه از طرف وب متوجه وضعيت فرهنگي خانواده هاست كه بسياري از كاربران را اسير خود مي سازد جذابيت هاي خاص اينترنت باعث مي گردد تا نوجوانان مجذوب آن شده ساعت ها وقت خود را پاي كامپيوتر بگذارند اين مسئله باعث مي گردد تا نوجوانان از ديگر فعاليت هاي اجتماعي باز بمانند . سايت هاي غير اخلاقي امروزه به يك معضل جدي در اينترنت بدل شده می باشد اين سايت ها با ارائه مطالب و تصاوير غير اخلاقي و مستهجن سلامت رواني جوامع را در خطر قرار داده می باشد .  ( ژان استوترل ، 1998، 41 )

كامپيوتر و اينترنت ادعاي ساده كردن ، آسان كردن ، و در نتيجه ارضاء كننده تر كردن زندگي ما را دارند . به گونه فيزيكي و رواني در طول قرن ها به بسياري از رفتار ها و اصول پايبند و وابسته شده اند ، اين الگو گريز ناپذيرمنعكس كننده يك مزيت علي می باشد بلكه از يك الگو هدايت شده و براي بهره گیری تشكيل شده می باشد كه دائماً در حال گسترش می باشد به طوري كه زندگي ما به خصوص كودكان و نوجوانان اثر منفي مي گذارد حالات ارتباطي تلاشي براي ايجاد ارتباط موجودات انساني ديگر هستند هر نوع ارتباطي مانند اينترنت شامل ايجاد يك تجربه شبه واقعي در روابط بين شخصي می باشد در هر حال سوال اينجاست كه روابط مجازي از طريق اينترنت چگونه مشابه و بهتر از روابط واقعي هستند ؟

آيا اين يك رفتار صحيح روان شناختي و اجتماعي می باشد كه با شخص به گپ اينترنتي نمود ؟ دارندگان اينترنت خانگي اغلب فشارهاي استرس درمان را پس از بهره گیری كردن از كامپيوتر تجربه  مي نمايند كاربران با تجربه ممكن می باشد بهتر از عهده تكنيك ها بر آيند ، اما بهره گیری از اينترنت مشكلاتي را بوجود  مي آورد چرا كه برنامه ها اغلب بنحوي تاثير گذارده در زمان  زيادي براي بر طرف کردن خطاهاي كامپيوتري مورد نياز مي باشند اينترنت افراد را بيشتر به يكديگر نزديك مي سازد خواه اينكه دريافت كننده اين را بخواهد يا نخواهد . ( اينترنت 1 )

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 

اهميت و ضرورت پژوهش:

اینترنت به‌عنوان فضایی جدید برای بسط فعالیت‌های تجاری، نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و ابزاری برای جستجوی مصرف کنندگان مورد توجه واقع گردید. هیچکس تصور نمی‌نمود که روزی جنبه اجتماعی آن به‌صورت کاربرد اصلی اینترنت درآید. قوه محرکه این امر، نیازی عمیق و برآمده از جامعه برای یافتن یا ایجاد جمعی همدل و همنوا می باشد که اهداف و آرمان‌ها و انگیزه‌ها و عواطف مشترک یا شبیه به هم داشته باشند. این چنین گروهی را در اصطلاح علوم اجتماعی “اجتماع” می‌خوانند. در فضای اینترنت گروه‌هایی این چنینی را “اجتماعات آنلاین” می‌نامند. اما طنز جالب این می باشد که بر اساس فرض‌های اولیه درمورد‌ی اثرات اجتماعی اینترنت، این ابزار باعث محدود کردن بیشتر افراد به روابط غیر شخصی و گریز آنها از ارتباط رودررو می گردد. برذاساس این فرض اینترنت نابود کننده‌ی اجتماعات می باشد اما، شواهد زیادی برای رد این فرض هست. مثلاً ثابت شده که این فرض درمورد‌ی اکثریت وسیعی از کاربران اینترنتی در ایالات متحده نادرست می باشد.( افتخار زاده ، 1380 : 358 )

امروزه تأثیر اينترنت در زندگي اجتماعي و در عرصه هاي علمي و فني اجتناب ناپذير می باشد و در برنامه ريزي توسعه ، اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصاي ، جايگاه ويژه اي به فن آوري اطلاعات داده می باشد . اينترنت موجب كاهش فاصله طبقاتي شده می باشد.و در فضاي مجازي پايگاه اجتماعي جديدي به كاربران اعطا مي كند ، و حتي تفاوت هاي جنسيتي را نيز كاهش مي دهد . افزايش توانايي اعمال قدرت ، همگن سازي ، سليقه ها نزديكي خواستها و انتقادات افراد افزايش مشاركت اجتماعي ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهيم جديد زندگي  روزمره امكان برقراري ارتباط ، اطلاع از اخبارو رويدادهاي جهان تبادل فرهنگي دستيابي به اطلاعات ، افزايش ميزان آ گاهي  عمومي و غيره و…. مزاياي عمده كاركردهاي قابل توجه گسترش  بهره گیری از ارتباطات اينترنتي به كا  ميرود ، آثار اجتماعي و رواني مانند اعتياد به مواد مخدر ، اكس ، سيگار ، اعتياد به اينترنت در بين كودكان و نوجوانان نيز با علائمي زیرا افزايش نوسانات اخلاقي ، سخن نگفتن باديگران ، قطع روابط اجتماعي ، كم خوابي ، نگراني و استرس در كنار ضعف بينايي همراه می باشد كودكان و نوجوانان كه به اينترنت وابستگي دارند در حقيقت به آن معتاد هستند ، براي ارضاي خود ساعت هاي متوالي بدون وقفه روي خط باقي مي مانند و هر زماني كه امكان دسترسي به اينترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خيال پردازي مي كنند . وقتي كه يك نوجوان در محيط خانواده معتاد به بهره گیری از اينترنت باشد فرصت فرد هر روز بيشتر از گذشته از نظر عاطفي و رواني با ساير افاد خانواده فاصله بگيرد و به تنهايي خود و بهره گیری از تضعيف كرده يا آن را از دست بدهد . وقتي دو فرد مجازي در يك فضاي مجازي كنار هم قرار مي گيرند بدون اينكه از شرايط اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي ، خانوادگي ، فردي ، هم باخبر باشند.ميتوانند شكاف هاي بين خود را به سادگي كاهش دهند در اين زمينه به گونه نسبي ، فقير و غني ، دختر و پسر ، جوان و ميانسال مي توانند دو دوست مجازي هم در اينترنت باشند و با يكديگر ارتباط مستقر كنند . اگر گناهي نبود به گونه حتم چنين دوستيها و روابطي ايجاد نمي گردید.

معمولاً دختر ها بيشتر از پسرها تجربيات ناخوشايند از اينترنت دارند ، با بيشتر آنها در معرض قرار گرفتن تصاوير مستهجن و تحريك كننده احساسات جنسي را به عنوان يك مسئله آزار دهنده نام مي برند . دختران بزرگتر اغلب بيشتر از دخترهاي جوان تر و پسرها تهديد مي شوند ، توضيح اين موضوع مي تواند اين حقيقت باشد كه دختران بيشتر پسرها و دخترها از طريق اينترنت مستقر مي كنند ، توضيح ديگر اينكه دختران اغلب بيشتر از پسرها ترس را تجربه مي كنند .( اينترنت2 )

تغييرات در جامعه باعث ايجاد نيازهاي جديد در افراد ميشود و آموزش در زمره اين نيازها به شمار مي رود و فناوريهاي اطلاعات تأثیر حياتي و مهمي در اين زمينه ايفا مي‌كنند. در صورتيكه به سواد رايانه‌اي عموم افراد توجه نشود فن‌آوري اطلاعات به هيچ‌وجه توسعه نخواهد يافت.

رايانه‌ها بعنوان ابزارهاي مناسب، موجب آماده كردن دانشجويان  براي پذيرش تغيير و تحول فناوريهاي آموزش و وسيله‌اي بالقوه براي خودآموزي و خودرهبري دانشجويان  موجب افزايش بازدهي آموزش و تقويت عملكرد دانشجويان  در دانشگاه  مي‌گردند (كوبال، 1993: 59)

با در نظر داشتن تجارب آموزش فناوري در كشورهاي پيشرفته و سابقه تحقيقها و بررسيهاي انجام شده در دنيا از يكسو، و از سوي ديگر با در نظر داشتن لزوم بازنگري مفهوم نوين آموزش متناسب با نيازهاي جديد اساتيد و دانشجويان  انجام اين تحقيق، به مقصود تعيين سرفصلهاي نوين آموزش بهره گیری از رايانه بعنوان يكي از متداولترين ابزارهاي فناوري اطلاعات ضروري مي‌باشد.( همان منبع ، 59 )

اهداف پژوهش :

هدف اصلي : بررسي و مقايسه فاكتورهاي مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجويان دختر و پسر دانشگاه پيام نور گيلان غرب

اهداف جزئي :

1- تعيين تأثیر و تاثير فناوري اطلاعات در فعالیت های دانشجویان

2- تعيين و مقایسه فاكتورهاي مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات توسط دانشجویان دختر و پسر

«سوالهای تحقيق»

سوالهاي پژوهش عبارتند از :

1- ميزان آشنايي دانشجويان با رايانه و اینترنت چقدر می باشد؟

2- گسترش فن‌آوري اطلاعات بويژه رايانه و اینترنت  چه تاثيري بر نيازهاي مطالعاتي دانشجويان  دارد؟

3- میزان بهره گیری از ICT در دانشجویان دخترو پسر چقدر می باشد ؟

4- آیا بین امکانات موجود ICT و میزان بهره گیری از ICT ارتباط هست ؟

5- آیا بین سواد ICT ومیزان بهره گیری از ICT ارتباط هست ؟

6- ایا بین انتظارات اساتید و بهره گیری از ICT توسط دانشجویان ارتباط هست ؟

فرضیات پژوهش :

1- بین آشنایی دانشجویان با رایانه و اینترنت و میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتباط هست .

2- بین نیازهای مطالعاتی دانشجویان و میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات ارتباط هست .

3- بین جنسیت دانشجویان و میزان بهره گیری از ICTرابطه هست .

4- بین امکانات موجود ICT و میزان بهره گیری از ICTرابطه هست .

5- بین سواد ICT و میزان بهره گیری از ICT ارتباط هست .

6- بین انتظارات اساتید و بهره گیری از ICTرابطه هست .

 

 

تعریف عملیاتی متغیرها :

متغیر مستقل : امکانات ، انتظارات اساتید ، سواد ICT ، نیازهای مطالعاتی ، جنسیت

متغیروابسته : میزان بهره گیری از ICT

امکانات : وسایل و تجهیزاتی مرتبط با فناوری اطلاعات از قبیل کامپیوتر و غیره که در دسترس دانشجویان دختر و پسر قرار دارد و توسط پرسشنامه محقق ساخته بدست می آید .

انتظارات اساتید : مقصود توقعاتی می باشد که اساتید از دانشجویان برای بهره گیری از ICT دارند که توسط پرسشنامه محقق ساخته بدست می اید .

میزان بهره گیری ICT : مقصود این می باشد که دانشجویان چه مدت ، چگونه و به چه میزانی یعنی چند ساعت در روز از ICT بهره گیری می کنند که توسط پرسشنامه محقق ساخته بدست می آید.

نیازهای مطالعاتی : مقصود از نیازهای مطالعاتی این می باشد که دانشجویان در مطالعاتشان نیاز به بهره گیری از ICT  پیدا می کنند یا نه که توسط پرسشنامه محقق ساخته بدست می آید .

جنسیت : مقصود دختر یا پسر بودن دانشجویان می باشد که توسط پرسشنامه محقق ساخته بدست می اید .

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

 

تعداد صفحه :87

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com