بررسي و مقايسه عوامل مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان و دبیران مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصيلي 89-88

 


اظهار مسئله :
«بسياري از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي علوم مختلف اينترنت را شبكه‌ي جهاني شبكه‌ها تعريف كرده‌اند. شبكه‌ي كه امكان ارتباط با يك‎ديگر و دسترسي به منابع اطلاعاتي را در سطح جهاني فراهم مي‌كند. پژوهش‎گران و نويسندگان زيادي معتقد به تاثير بالقوه و واقعي شبكه‌هاي الكترونيكي بر جنبه‌هاي مختلف رفتار و كردار بشر عصر حاضر مي‌‎باشند (آصفي‎زاده، 1385، 15).
در سال‌هاي اخير با رشد تصاعدي اينترنت، فرصتي كم‌نظير براي محققان و پژوهش‌گران براي جمع‌آوري سريع و گسترده اطلاعات در‌ زمينه‌هاي‌‌ گوناگون فراهم آمده می باشد. هم اكنون اين وسيله‌ي ارتباطي، به‌‌خاطر افزايش بهره گیری و دسترسي تعداد زيادي از كاربران بالقوه در امر پژوهش امكانات و تسهيلات خاصي براي محققان و پژوهش‎گران فراهم كرده می باشد. بنابراين به‌نظر مي‌رسد هرچه تعداد بيش‌تري از اعضاي هيئت‌ علمي و پژوهش‌گران به اينترنت دسترسي داشته باشند، اهميت آن در راستاي اجراي امر تحقيق و پژوهش افزايش مي‌يابد. در صورت بهره گیری صحيح و مقتضي، اينترنت تامين‌كننده‌ي يك مكانيسم سريع، مقرون به‌صرفه و كارا براي جمع‌آوري اطلاعات می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

شبكه‌ي اينترنت را مي‌توان يكي از مهم‌ترين منبع و ابزار براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و علمي به‌شمار آورد، در واقع در شرايط كنوني پژوهش‌گران هر حوزه مي‌بايست به‌خوبي از شبكه‌‌ي اينترنت در حوزه‌ تخصصي خود، از دامنه و كاربرد آن‌ آگاهي داشته باشند. عدم آشنايي و بهره گیری از شبكه‌ي اينترنت به معناي ناديده‌ گرفتن پيشينه‌ي پژوهشي و احتمالاً دوباره‌كاري در فرايند پژوهش می باشد. اهميت اين موضوع به ‌اندا‌زه‌ي می باشد كه برخي پايگاه‌هاي اطلاعاتي كاربردي و مهم نظير مدلین، چكيده پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي، پروانه‌ي ثبت اختراع آمريكا و اروپا، پايگاه اطلاعاتي اریک و غيره هم ‎اكنون از طريق شبكه جهاني وب قابل دسترس مي‌باشند.
به نظر مي‎رسد هدف اصلي دسترسي رايگان چنين پايگاه‌هاي اطلاعاتي از سوي عرضه‌كنندگان و توليدكنندگان آن، كمك به ارتقا سطح تحقيقات و نيز جلوگيري از دوباره‌كاري در فرايند فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي در سراسر جهان مي‎باشد (پژوهشنامه اطلاع‌رساني، 1380، 10).
امروزه‌ شبكه‌ي جهاني وب، يكي از مهم‌ترين محمل‌هاي اطلاعاتي براي دسترسي به پايگاه‌هاي اطلاعاتي رايگان و غير رايگان به‌شمار مي‌آيد. تقريباً كليه ناشران برجسته پايگاه اطلاعاتي نظيرسیلور ، پلاترو بوکر كه در گذشته محصولات خود را بر روي ديسك فشرده عرضه مي‌كردند، هم‌اينك محيط وب را به‌منزله‎ي بهترين بستر براي ارائه‌ي پايگاه هاي اطلاعاتي خود مورد توجه قرار داده‌اند (همان منبع، 2).
كامپيوتر و اينترنت ادعاي ساده كردن ، آسان كردن ، و در نتيجه ارضاء كننده تر كردن زندگي ما را دارند . به گونه فيزيكي و رواني در طول قرن ها به بسياري از رفتار ها و اصول پايبند و وابسته شده اند ، اين الگو گريز ناپذيرمنعكس كننده يك مزيت علي می باشد بلكه از يك الگو هدايت شده و براي بهره گیری تشكيل شده می باشد كه دائماً در حال گسترش می باشد به طوري كه زندگي ما به خصوص كودكان و نوجوانان اثر منفي مي گذارد حالات ارتباطي تلاشي براي ايجاد ارتباط موجودات انساني ديگر هستند هر نوع ارتباطي مانند اينترنت شامل ايجاد يك تجربه شبه واقعي در روابط بين شخصي می باشد در هر حال سوال اينجاست كه روابط مجازي از طريق اينترنت چگونه مشابه و بهتر از روابط واقعي هستند ؟
آيا اين يك رفتار صحيح روان شناختي و اجتماعي می باشد كه با شخص به گپ اينترنتي نمود ؟ دارندگان اينترنت خانگي اغلب فشارهاي استرس درمان را پس از بهره گیری كردن از كامپيوتر تجربه مي نمايند كاربران با تجربه ممكن می باشد بهتر از عهده تكنيك ها بر آيند ، اما بهره گیری از اينترنت مشكلاتي را به وجودمي آورد چرا كه برنامه ها اغلب بنحوي تاثير گذارده در زمان زيادي براي بر طرف کردن خطاهاي كامپيوتري مورد نياز مي باشند اينترنت افراد را بيشتر به يكديگر نزديك مي سازد خواه اينكه دريافت كننده اين را بخواهد يا نخواهد . ( ژان استوترل ، 1998، 41 )
اهميت و ضرورت پژوهش
اینترنت به‌عنوان فضایی جدید برای بسط فعالیت‌های تجاری، نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و ابزاری برای جستجوی مصرف کنندگان مورد توجه واقع گردید. هیچکس تصور نمی‌نمود که روزی جنبه اجتماعی آن به‌صورت کاربرد اصلی اینترنت درآید. قوه محرکه این امر، نیازی عمیق و برآمده از جامعه برای یافتن یا ایجاد جمعی همدل و همنوا می باشد که اهداف و آرمان‌ها و انگیزه‌ها و عواطف مشترک یا شبیه به هم داشته باشند. این چنین گروهی را در اصطلاح علوم اجتماعی “اجتماع” می‌خوانند. در فضای اینترنت گروه‌هایی این چنینی را “اجتماعات آنلاین” می‌نامند. اما طنز جالب این می باشد که بر اساس فرض‌های اولیه درمورد‌ی اثرات اجتماعی اینترنت، این ابزار باعث محدود کردن بیشتر افراد به روابط غیر شخصی و گریز آنها از ارتباط رودررو می گردد. برذاساس این فرض اینترنت نابود کننده‌ی اجتماعات می باشد اما، شواهد زیادی برای رد این فرض هست. مثلاً ثابت شده که این فرض درمورد‌ی اکثریت وسیعی از کاربران اینترنتی در ایالات متحده نادرست می باشد.( افتخار زاده ، 1380 : 358 )
امروزه تأثیر اينترنت در زندگي اجتماعي و در عرصه هاي علمي و فني امكان ناپذير می باشد و در برنامه ريزي توسعه ، اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصاي ، جايگاه ويژه اي به فن آوري اطلاعات داده می باشد . اينترنت موجب كاهش فاصله طبقاتي شده می باشد.و در فضاي مجازي پايگاه اجتماعي جديدي به كاربران اعطا مي كند ، و حتي تفاوت هاي جنسيتي را نيز كاهش مي دهد . افزايش توانايي اعمال قدرت ، همگن سازي ، سليقه ها نزديكي خواستها و انتقادات افراد افزايش مشاركت اجتماعي ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهيم جديد زندگي روزمره امكان برقراري ارتباط ، اطلاع از اخبارو رويدادهاي جهان تبادل فرهنگي دستيابي به اطلاعات ، افزايش ميزان آ گاهي عمومي و غيره و…. مزاياي عمده كاركردهاي قابل توجه گسترش بهره گیری از ارتباطات اينترنتي به كا ميرود ، آثار اجتماعي و رواني مانند اعتياد به مواد مخدر ، اكس ، سيگار ، اعتياد به اينترنت در بين كودكان و نوجوانان نيز با علائمي زیرا افزايش نوسانات اخلاقي ، سخن نگفتن باديگران ، قطع روابط اجتماعي ، كم خوابي ، نگراني و استرس در كنار ضعف بينايي همراه می باشد كودكان و نوجوانان كه به اينترنت وابستگي دارند در حقيقت به آن معتاد هستند ، براي ارضاي خود ساعت هاي متوالي بدون وقفه روي خط باقي مي مانند و هر زماني كه امكان دسترسي به اينترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خيال پردازي مي كنند . وقتي كه يك نوجوان در محيط خانواده معتاد به بهره گیری از اينترنت باشد فرصت فرد هر روز بيشتر از گذشته از نظر عاطفي و رواني با ساير افاد خانواده فاصله بگيرد و به تنهايي خود و بهره گیری از تضعيف كرده يا آن را از دست بدهد . وقتي دو فرد مجازي در يك فضاي مجازي كنار هم قرار مي گيرند بدون اينكه از شرايط اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي ، خانوادگي ، فردي ، هم باخبر باشند.ميتوانند شكاف هاي بين خود را به سادگي كاهش دهند در اين زمينه به گونه نسبي ، فقير و غني ، دختر و پسر ، جوان و ميانسال مي توانند دو دوست مجازي هم در اينترنت باشند و با يكديگر ارتباط مستقر كنند . اگر گناهي نبود به گونه حتم چنين دوستيها و روابطي ايجاد نمي گردید.
تغييرات در جامعه باعث ايجاد نيازهاي جديد در افراد ميشود و آموزش در زمره اين نيازها به شمار مي رود و فناوريهاي اطلاعات تأثیر حياتي و مهمي در اين زمينه ايفا مي‌كنند. در صورتيكه به سواد رايانه‌اي عموم افراد توجه نشود فن‌آوري اطلاعات به هيچ‌وجه توسعه نخواهد يافت.
رايانه‌ها بعنوان ابزارهاي مناسب، موجب آماده كردن دانش آموزان ودبیران براي پذيرش تغيير و تحول فناوريهاي آموزش و وسيله‌اي بالقوه براي خودآموزي و خودرهبري دانش آموزان و موجب افزايش بازدهي آموزش و تقويت عملكرد دانش آموزان و دبیران مي‌گردند( جمشیدی ، 1388 : 31 )
با در نظر داشتن تجارب آموزش فناوري در كشورهاي پيشرفته و سابقه تحقيقها و بررسيهاي انجام شده در دنيا از يكسو، و از سوي ديگر با در نظر داشتن لزوم بازنگري مفهوم نوين آموزش متناسب با نيازهاي جديد دبیران و دانش آموزان انجام اين تحقيق، به مقصود تعيين سرفصلهاي نوين آموزش بهره گیری از رايانه بعنوان يكي از متداولترين ابزارهاي فناوري اطلاعات ضروري مي‌باشد.( همان منبع ، 59 )
دو عامل باعث مي شوند كه كودكان و نوجوانان تسلط بيشتري بر دنياي فن آوري و ديجيتال داشته باشند : اول اينكه در اين دوره يادگيري كامپيوتر به مسئله اي ضروري بدل شده می باشد و بدون داشتن تسلط كافي بر كامپيوتر ، اينترنت كار و زندگي امكان پذير نيست . دوم اينكه كودكان و نوجوانان نسبت به افراد ميانسال از اشتياق و جرأات بيشتري براي كنجكاوي در كامپيوتر و اينترنت برخورداند و راحت تر با پندارها و باورها كنار مي آيند . هنوز بسياري از خانواده هاي كه امكان دسترسي به اينترنت را براي فرزندان خود فراهم كرده اند ، تصور صحيحي از خطرات اين موضوع ندارند علت اين امر ناآگاهي خانواده از تهديدات بالقوه اينترنت می باشد تهديدي كه از طرف وب متوجه وضعيت فرهنگي خانواده هاست كه بسياري از كاربران را اسير خود مي سازد جذابيت هاي خاص اينترنت باعث مي گردد تا نوجوانان مجذوب آن شده ساعت ها وقت خود را پاي كامپيوتر بگذارند اين مسئله باعث مي گردد تا نوجوانان از ديگر فعاليت هاي اجتماعي باز بمانند . سايت هاي غير اخلاقي امروزه به يك معضل جدي در اينترنت بدل شده می باشد اين سايت ها با ارائه مطالب و تصاوير غير اخلاقي و مستهجن سلامت رواني جوامع را در خطر قرار داده می باشد . ( ژان استوترل ، 1998، 41 )
اتاق ها محل مناسبي براي ملاقات گفتگو با نوجوانان در سراسر جهان می باشد اما سوء بهره گیری هاي زيادي از سوي افراد شياد در اين اتاق ها صورت مي گيرد ، مانند آنها مي توانند به ارائه اطلاعات نادرست ، سوء بهره گیری از اطلاعات ديگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء‌بهره گیری از آنان از طريق برقراري ارتباط آنان و گذاشتن قرار ملاقات تصریح كرد .
در اينترنت مجازي در سطح بوده و از عمق برخوردار نيست اين نوع ارتباط فاقد مشخصه هاي مانند مجاورت ، اثرگذاري و تبديل اطلاعات درمورد بافت اجتماعي می باشد اينترنت مي تواند در حالي كه بشر را از نظر الكترونيكي به هم پيوند مي دهد از طريق ايجاد و توهم همبستگي با تكنولوژي به هم پيوند دهد از طريق ايجاد و توهم و با تكنولوژي اطلاعاتي ارتباط چهره با انسانهاي ديگر را قطع كند و اين امر باعث كاهش روابط انساني و همبستگي خواهد گردید .امروزه تأثیر اينترنت در زندگي اجتماعي و در عرصه هاي علمي و فني اجتناب ناپذير می باشد و در برنامه ريزي توسعه ، اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصاي ، جايگاه ويژه اي به فن آوري اطلاعات داده می باشد . اينترنت موجب كاهش فاصله طبقاتي شده می باشد.و در فضاي مجازي پايگاه اجتماعي جديدي به كاربران اعطا مي كند ، و حتي تفاوت هاي جنسيتي را نيز كاهش مي دهد . افزايش توانايي اعمال قدرت ، همگن سازي ، سليقه ها نزديكي خواستها و انتقادات افراد افزايش مشاركت اجتماعي ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهيم جديد زندگي روزمره امكان برقراري ارتباط ، اطلاع از اخبارو رويدادهاي جهان تبادل فرهنگي دستيابي به اطلاعات ، افزايش ميزان آ گاهي عمومي و غيره و…. مزاياي عمده كاركردهاي قابل توجه گسترش بهره گیری از ارتباطات اينترنتي به كا ميرود ، آثار اجتماعي و رواني مانند اعتياد به مواد مخدر ، اكس ، سيگار ، اعتياد به اينترنت در بين كودكان و نوجوانان نيز با علائمي زیرا افزايش نوسانات اخلاقي ، سخن نگفتن باديگران ، قطع روابط اجتماعي ، كم خوابي ، نگراني و استرس در كنار ضعف بينايي همراه می باشد كودكان و نوجوانان كه به اينترنت وابستگي دارند در حقيقت به آن معتاد هستند ، براي ارضاي خود ساعت هاي متوالي بدون وقفه روي خط باقي مي مانند و هر زماني كه امكان دسترسي به اينترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خيال پردازي مي كنند . وقتي كه يك نوجوان در محيط خانواده معتاد به بهره گیری از اينترنت باشد فرصت فرد هر روز بيشتر از گذشته از نظر عاطفي و رواني با ساير افاد خانواده فاصله بگيرد و به تنهايي خود و بهره گیری از تضعيف كرده يا آن را از دست بدهد . وقتي دو فرد مجازي در يك فضاي مجازي كنار هم قرار مي گيرند بدون اينكه از شرايط اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي ، خانوادگي ، فردي ، هم باخبر باشند.ميتوانند شكاف هاي بين خود را به سادگي كاهش دهند در اين زمينه به گونه نسبي ، فقير و غني ، دختر و پسر ، جوان و ميانسال مي توانند دو دوست مجازي هم در اينترنت باشند و با يكديگر ارتباط مستقر كنند . اگر گناهي نبود به گونه حتم چنين دوستيها و روابطي ايجاد نمي گردید.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

اهداف پژوهش :
هدف اصلي : بررسي و مقايسه عوامل مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات و ارتباطات بر دانش آموزان – دبیران مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب سال تحصیلی 88- 89
اهداف جزئي :
1- تعيين عوامل مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات توسط دانش آموزان
2- تعيين عوامل مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات توسط دبيران
3- مقايسه عوامل مؤثر بر بهره گیری از فناوري اطلاعات در دانش آموزان نسبت به دبيران
4-
«سوالهای تحقيق»
سوالهاي پژوهش عبارتند از :
1- بين آشنايي دانش آموزان – دبیران با رايانه و كاربردهاي آن ارتباط هست ؟
2- میزان بهره گیری از ICT در دانش آموزان و دبیران چقدر می باشد ؟
3- آیا بین امکانات موجود ICT و میزان بهره گیری از ICT ارتباط هست ؟
4- آیا بین سواد ICT ومیزان بهره گیری از ICT ارتباط هست ؟
5- آیا بین انتظارات دبیران و بهره گیری از ICT ارتباط هست ؟

فرضیات پژوهش :
1- بین آشنایی دانش آموزان و دبیران با رایانه و اینترنت و میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتباط هست .
2- بین امکانات موجود ICT و میزان بهره گیری از ICTرابطه هست .
3- بین سواد ICT و میزان بهره گیری از ICT ارتباط هست .
4- بین انتظارات دبیران و بهره گیری از ICTرابطه هست .
5- ميزان بهره گیری از فناوري اطلاعات در دبيران از دانش آموزان بيشتر می باشد ؟

 

 

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه :86

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com