در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

موضوع:

بررسي تاثير اضطراب در يادگيري دانش آموزان تیزهوش و عادي

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فصل اول: طرح پژوهش

عنوان – اظهار مسئله

 مقدمه:

اضطراب یکی از رایج ترین اختلالات در بین دانش ­آموزان می باشد که می­توان به عنوان ریشه بعضی از معضلات از آن نام برد.

بسیار شنیده ­ایم که کودکان به دلیل اضطراب به مدرسه نرفته ­اند. یا اضطراب از امتحان باعث افت درسی آنها شده می باشد یا یک اضطراب اجتماعی به کناره ­گیری آنان انجامیده می باشد، کم نیستند دانش­ آموزانی که حتی یک کلمه سرکلاس حرف نمی­ زنند.

و یا در یک بازی دسته­ جمعی شرکت نمی­کنند، اگر به همه این رفتارها توجه کنیم ریشه­ ای از اضطراب را در آن­ها می­بینیم، قرن بیستم را قرن “اضطراب” نامیده ­اند. در جوامع صنعتی انسانها دائماً در معرض حوادث گوناگون قرار دارند و نگران حال و آینده خود هستند به بیانی دیگر زندگی مدرن امروزی با پیچیدگی خاص خود شرایط زیستی بشر را تغییر داده و موجب شده می باشد تا آدمی شیوه زندگی گذشته را رها کند و برای سازگاری با شرایط جدید کوشش نماید. کودکان و نوجوانان که بیش از هر گروه دیگر در معرض خطر روزافزون ناشی از اضطراب قرار گرفته­ اند. اثر آن را می­توان در رفتارهای اجتماعی و فعالیتهای ذهنی آنها نظاره نمود، در یادگیری های کلامی نوجوانان مضطرب پاسخ های نامربوط و نامفهوم می­دهند و هر قدر مطلب مورد یادگیری دشوارتر باشد این نوع پاسخها شدت زیادتر می­خواهند داشت گاه حتی صدای و تکلم او را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد بدیهی می باشد که اضطراب در نوجوانان مزاحمت بیشتری ایجاد خواهد نمود (عظیمی- 1363).

اساساً خانواده، مدرسه و جامعه، سه عامل مهم در بروز و ظهور اختلالات رفتاری در افراد محسوب می­شوند. محیط زندگی، طرز رفتار اطرافیان، تصویرهایی را در ذهن نوجوان به جای می­گذارد. که ممکن می باشد اثرات مطلوب و نامطلوب آن در تمام مدت زندگی باقی بماند و نتایج آن هم تنها به خود فرد منتهی نمی­گردد. بلکه در چگونگی روابط او با افراد دیگر هم تاثیر می­گذارد، علمای امر تعلیم و تربیت در مورد تأثیر مدرسه و نوع توجه دانش­ آموزان به محیط مدرسه و اهمیت تاثیر نوع روابط بین دانش ­آموزان و مربیان، عقیده دارند که هرگاه نوجوان از اعتماد به نفس، آرامش درون، صفای قلب و توجه مثبت به مربی خود، برخوردار می باشد آموزش نیز برایش لذت بخش خواهد بود و بالعکس، موجب اضطراب و دلهره و مدرسه گریزی وی می­گردد.

تعریف و اظهار مسئله:

اضطراب در یادگیری تأثیر مهمی دارد. اضطراب، ذکاوت و هوش انسانی را فعال می­کند و راه حل مستحکمی برای تمرکز و رسیدن به نتیجه و پاداش رضایت بخش می باشد. ناراحتی ناشی از اضطراب متوسط، ما را وادار می­کند تا راههای مختلف دوری از اضطراب را کشف کنیم و این فی نفسه یک فرآیند یادگیری می باشد. با وجود این بین اضطراب و یادگیری ارتباطی پیچیده هست. افزایش اضطراب تا میزان معینی، محرکی می باشد برای بالابردن یادگیری، اما پس از این میزان معین افزایش اضطراب باعث کاهش دریادگیری می­گردد و اگر میزان اضطراب بازهم افزایش یابد، باعث عدم وجود محرک یادگیری شده و به ایجاد خطر بیشتر در خطاها و اشتباهات منجر خواهد گردید. این موضوع به آن معنی می باشد که یک سطح مطلوبی از اضطراب برای یادگیری بهینه هست، که پس از این سطح افزایش اضطراب نتیجه معکوس داده و ضد سازنده می باشد.

اضطراب بسیار کم مساوی می باشد با رخ ندادن چیزی و اضطراب بسیار زیاد مساوی می باشد با اشتباه کردن.

در مورد هر فردی سطح مطلوب اضطراب از زمانی به زمان دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر تغییر می ­یابد، این تفاوت ناشی از تجارب قبلی یادگیری می باشد که میتواند فرد را به مقدار زیاد یا کم اضطراب، حساس کند. (راس. میچل)

(ارمنست- ر- هیلگارد) گاهی اضطراب را مقدم بر هر چیز و یک حالت ترس و نگرانی و ناراحتی می­داند.

اضطراب با ترس ارتباط نزدیک دارد اما ترسی می باشد که گاهی پیش روی امر مبهم به وجود می ­آید و زمانی موضوع معینی ندارد. اختصار می­توان گفت اضطراب گاهی به معنای ترس مبهم می باشد و گاهی به معنای یک ترس مبهم محدود نیز استعمال می­گردد و آن ترس از ناامنی می باشد. اضطراب در این معنی جنبه اجتماعی دارد و از لحاظ منشاء امری می باشد اجتماعی که از کودکی شروع می­گردد، محرومیت از محبت یا غفلت والدین از این لحاظ و فقدان محبت در کودک احساس نامنی به وجود می ­آورد، در دوره بالاتر در موقع حمله و تعرض، موقعی که درمعرض آسیب بدنی قرار می­گیرد و از این که در انجام کارها متکی به والدین می باشد دچار اضطراب و ناراحتی می­گردد. (شریعتمداری- 1369)

در این پژوهش نیز از آنجا که تصور می­گردد دانش ­آموزان تیزهوش با در نظر داشتن ویژگیها و تفاوتهایی که در بعضی از زمینه ­ها به ویژه درسی با دانش ­آموزان عادی دارند برآن شدیم تا ببینیم که آیا از نظر وجود اضطراب و میزان آن در یادگیری در دو گروه دانش ­آموزان تیزهوش و عادی در دوره راهنمایی تفاوت معناداری هست؟

لذا این سوالات مدنظر می باشد:

1- آیا در بین دانش ­آموزان دختر تیزهوش و عادی از نظر اضطراب در مقطع راهنمایی تفاوت معنا داری هست؟

2- آیا بین دانش­ آموزان دختر عادی و تیزهوش در پایه­ های مختلف تحصیلی (دوره راهنمایی) تفاوت معناداری هست؟

اهمیت و ضرورت پژوهش:

از آنجا که سن نوجوانی مخصوصاً دوره راهنمایی تحصیلی یکی از بحرانی­ ترین مرحله از زندگی هر نوجوان می باشد لذا بایستی برآن باشیم تا خصوصیات فردی در نوجوان را دراین دوره از زندگی او بدقت بشناسیم و درمورد آن پژوهش کنیم تا در برخورد و روبرو شدن با نوجوانان که این برهه بسیار حساس زندگی خود را می­گذرانند هوشیارانه و با اطلاع کافی اقدام نمائیم.

از طرفی وجود اضطراب در نوجوانان اگر از حد متوسط آن بالاتر رود باعث می­گردد که روی یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذارد و باعث به وجودآمدن پی­آمدهای ناگوار و گاهی غیرقابل جبران می­گردد.

این پیامدها ممکن می باشد به اشکال گوناگون مانند: خلق و خوی نامناسب – بدبینی- زودرنجی- نارضایتی- احساس گناه- نفرت از خود- اتهام به خود- گوشه ­گیری از اجتماع – بی­ تصمیمی و معضلات در تصمیم­ گیری- اختلال در خواب و خوراک- بی اشتهایی و اشتغالات ذهنی بروز کند.

این موارد که ذکر گردید می­تواند موانعی در سر راه پیشرفت نوجوان باشد. لذا شناخت انواع اضطراب­ها و نگرانی­ها، بشر را بدنبال راه های مقابله با آن راهنمایی خواهد نمود.

در این پژوهش به دنبال آن هستیم که عواملی را که باعث بروز اضطراب در دختران دانش­ آموز دوره راهنمایی می­گردد را بیابیم و از آنجا که دانش­ آموزان تیزهوش و با استعداد از بسیاری جنبه­ های ذهنی و فکری با همسالان عادی خودشان تمایزاتی دارند در این زمینه یعنی اضطراب تفاوت آن را در این دو گروه از دانش ­آموزان مورد مطالعه قرار دهیم.

اهداف پژوهش

اضطراب اثرات نامطلوب زیادی بر پیشرفت تحصیلی، سلامت روانی و کارکرد دانش ­آموزان دارد، دانش­ آموز در حالت اضطراب اعتماد به نفس و آرامش خود را از دست می­دهد. دانش ­آموزان بی­خیال و خونسرد می­توانند مقدار زیادی فشار عصبی را قبل از این که به حد اضطراب بر سند تحمل می­کنند. اما بعضی که احتمالاً حساس ­تر بوده و دارای قوه تخیل قوی­تر هستند، بیشتر از خود واکنش نشان می­دهند، سریع­تر مضطرب و پریشان شده و میزان اضطراب آنها نیز بیشتر خواهد گردید.

یکی از اهمیت­های این پژوهش در مورد اثری می باشد که ” اضطراب” می­تواند بر روی یادگیری و نهایتاً “پیشرفت تحصیلی” داشته باشد. از طرف دیگر اولیاء و مربیان می­خواهند بدانند که چه عواملی کنجکاوی دانش ­آموزان را برای “یادگیری” برمی­ انگیزند، و چه مسائلی بر سر راه پیشرفت آنها “مانع” ایجاد می­کند زیرا آنها نه تنها برای علاقه انگیزش و آرامش روانی در مدرسه ارزش قائلند بلکه اثرات مثبتی که این عوامل در دراز مدت بر عزت نفس دانش ­آموزان می­گذارد نیز واقف هستند (اسکینر وبلمونت 1993) با در نظر داشتن اینکه کودکان “تیزهوش” به عنوان منابع انسانی هر کشوری محسوب می­شوند و می­دانیم که منابع انسانی میهن ما به هیچ وجه محدودتر از منابع غنی طبیعی آن نیست و در عین حال به دلیل محدودیت این نعمت­ها بایستی به خوبی از آنها طبق  برنامه ­ریزی های علمی بهره ­گیری گردد، بایستی نهایت مراقبت به اقدام آید تا استعدادها شکوفا و خلاقیت این نوجوانان به ثمر رسد و یافته ­های حاصل از این پژوهش بتواند گامی در جهت رشد و پرورش این سرمایه ارزشمند حیاتی باشد.

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 75

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***