جهت حمل مسافر ايجاد شد و در مسير برلين ـ لايپزيك ـ ويمار سرويس‌دهي مي‌كرد. همين شركت بعدها به لوفتهانزا مشهور شد كه امروزه از مهمترين خطوط هوايي بين‌المللي است.»
حمل ونقل در مسير تاريخ (ايران):
اولين كالسكه:
در سال 1267 هجري قمري به همت «معيرالممالك» در تهران ساخته شد و بعد از مدت كوتاهي استفاده از كالسكه رواج پيدا نمود. از كالسكه هم در داخل شهر و هم براي خارج شهر استفاده مي‌شد، كالسكه‌ها را معمولا چهار اسب مي‌كشيدند و به واسطه همين تعداد زياد اسب، وسيله تندرو خوبي براي مسافرت به حساب مي‌آمد. (كالسكه يك كلمه روسي بوده و فارسي آن «گردونه» است.)
اولين اتومبيل :
نخستين بار «مظفرالدين شاه» اتومبيل را به ايران آورد. او در نخستين سفر خود به اروپا در سال 1317 هجري قمري در شهر بروكسل پايتخت بلژيك يك دستگاه اتومبيل كالسكه‌اي خريداري نمود و از راه دريا وارد بندر انزلي شده و سپس طبق يك برنامه مفصل روانه تهران شد.
از آغاز قرن چهاردهم آرام آرام راه‌هاي كاروان رو به جاده‌هاي شوسه تبديل شد و در پي آن موج ورود اتومبيل به ايران شدت گرفت.
در سال 1305 اولين اتوبوس‌هاي مدل زايس از روسيه به ايران وارد شد.

اولين خط راه آهن در ايران:
در سال 1299 هجري قمري مهندس «بوآتال» فرانسوي امتياز ساختمان راه آهن «حضرت عبدالعظيم» را از دولت ايران تحصيل نمود و با مشاركت بلژيكي‌ها ساختمان اين خط شروع شد و در سال 1301 هجري قمري طي تشريفات خاصي به دست ناصرالدين شاه افتتاح شد. چون هنگام حركت قطار دود بسيار غليظي از سر آن خارج مي شد لقب ماشين دودي به آن داده شد.
اولين راه آهن سراسري به طول 1400 كيلومتر با ايجاد 127 تونل در مسير جنوب و85 تونل و 106 پل در مسير شمال ( تهران بعنوان مركز بود ) درخرداد 1316 مسير تهران بندر تركمن ودر شهريور 1317 از جنوب به تهران راه اندازي شد .
اولين هواپيما :
در يكي از روزهاي سال 1292 هجري شمسي مردم تهران براي اولين بار هواپيمايي را كه در ارتفاع پايين پرواز مي كرد را مشاهده نمودند. اين هواپيما از نوع «بلريو» بود و خلبان آن يك تبعه روسيه به نام «كوزمينسكي» بود، آئروپلاني در 15فروردين 1301 از روسيه به تهران پرواز نمود و در 30 فروردين 1301 اولين گروه ايراني براي گردش در هواي تهران با آن پرواز کردند.
نخستين فرودگاه كشوري در 26 ارديبهشت 1321 هجري شمسي در تهران گشايش يافت.
اولين كشتي ساز وپايه گذار نيروي دريايي:
به نقل از فردوسي ، اولين كشتي ساز وپايه گذار نيروي دريايي در ايران «جمشيد» از سلسله پيشداديان بوده است.
اشكال جهانگردي از نظر نوع وسيله نقليه:
سفرهاي زميني : land transportation
سفرهاي هوايي: air transportation
سفرهاي دريايي: sea transportation
با توسعه حمل و نقل و تعدد انواع آن، به مرور سفرها، راحت‌تر و با آسايش بيشتري صورت پذيرفتند و تعداد جهانگردان در كل دنيا به مرور افزايش يافت، به طوري كه تعداد جهانگردان بين‌المللي از 50 ميليون نفر درسال 1950 به 590 ميليون نفر در سال 1996 رسيد. در نتيجه مي توان عنوان نمود، توسعه جهانگردي به صورت امروزي مرهون پيشرفتهاي حاصله در توسعه صنعت حمل و نقل، علوم و فنون و به طور كلي توسعه وسايل و تسهيلات و تاسيسات زيربنايي لازم براي مسافرت بوده است .بطوريكه سالانه 6000 ميليون جهانگرد در سطح بين المللي به جهانگردي مي پردازند و بيش از يك ميليارد سفر هوايي در سطح جهان صورت ميگيرد و شاغلين مستقيم بخش جهانگردي نيز از مرز 55 ميليون نفر در جهان تجاوز كرده است. اين تحولات عظيم را مديون، خلاقيت، ابتكار، نوآوري و تلاش وهمت مردان بزرگ در عرصه صنعت حمل و نقل، جهانگردي، هتلداري و… بايد دانست.

سازمانهاي مرتبط با حمل ونقل
به منظور سازماندهي، برنامه ريزي، هماهنگي، استانداردسازي و بسياري فعاليتهاي اصولي ديگر درسطح حمل و نقل بين المللي، سازمانها و تشكيلات متعددي در جهان تاسيس و مشغول انجام وظيفه در اين صنعت ميباشند كه به عنوان نمونه معرفي تعدادي از آنها در اين مقوله بسيار ضروري به نظر مي رسد.
سازمان IMO ـ International Marrytime Organization
وظيفه ومسئوليت اين سازمان در رابطه با حمل ونقل و دريانوردي مي‌باشد كه سازمان بنادر وكشتيراني زيرگروه آن مي باشد.
سازمان بنادر و كشتيراني در كشور، نماينده IMO بوده و مسئوليت آن برنامه‌ريزي در جهت ايجاد آبراه‌هاي بهتر براي كشتيراني و ساخت و ساز براي بنادر كشور مي‌باشد.

سازمان بين‌المللي هواپيمايي كشوري International Civil Organization ـ ICAO
در سال 1994 در شيكاگو شكل گرفت. اين سازمان بمنظور تعيين موافقتهاي فني براي ايمني خطوط هوايي تشكيل شد. وظايف آن شامل : استاندارد كردن تجهيزات، آموزش، ارتباطات، امنيت و به طور كلي اين سازمان براي ايجاد همكاري بين كشورهاي جهان درامر حمل و نقل هوايي و همچنين مبادله خطوط هوايي بين كشورهاي مختلف به وجود آمده است. در حال حاضر مقر اين سازمان در شهر مونترال كانادا بوده و182 كشور عضو آن هستند.
موافقتنامه عمومي تجارت و تعرفه (گات) General Agreement on Trade and Tar ـGATT
موافقتنامه عمومي تجارت وخدمات(گاتز) General Agreement on Trade anD Services ـ GATS
اين سازمانها كه به طور غير مستقيم در زمينه حمل ونقل نيز فعاليت دارند، به منظور تشويق و ترويج تجارت آزاد تشكيل شده‌اند. ايران عضو اين سازمانها نشده است.
جامعه بين‌المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) International Air Transport Association
(IATA)
در سال 1945 تاسيس شد، اهداف اين سازمان عمدتا تشويق و ترويج حمل و نقل هوايي ايمن، منظم و اقتصادي مي‌باشد. ياتا در اموري نظير: استاندارد كردن قيمت‌ها، بليت‌ها ، بارنامه‌ها و… فعاليت دارد.
انجمن آمريكايي حمل و نقل هوايي (اتا) American Air Transport Association ـ AATA
انجمن اروپايي حمل ونقل هوايي (ايتا) European Air Transport Association ـ EATA
اين انجمنها زيرمجموعه هاي قاره اي ياتا هستند ومقرآنها نيز در مقر ياتا در شهر مونترال مي باشد.
جمع بندی فصل
آنچه مسلم است، توجه به اين نكته است كه امروزه، افزايش جمعيت، افزايش رفاه عمومي، پيشرفت علوم وفنون، افزايش زمان آزاد و فراغت، تفكيك مقوله كار و فراغت و… همه و همه باعث رشد روزافزون سفر و جهانگردي شده است و كشورهاي جهان به اين واقعيت دست يافته‌اند كه توجه ويژه به صنعت جهانگردي و تلاش در جهت توسعه اين صنعت باعث كسب درآمدهاي هنگفتي خواهد شد، لذا گسترش جهانگردي و دستيابي به اين درآمدهاي كم نظير، بدون توجه به زيرساخت‌هاي مورد نياز اين صنعت امكان پذير نيست.
به همين جهت برنامه ريزان ودست اندركاران صنعت جهانگردي بيشتر سعي و تلاش خود را در راستاي توسعه زيرساخت‌هاي جهانگردي و شاخص‌ترين آنها يعني صنعت حمل و نقل صرف مي‌نمايند و اينجاست كه نقش‌هاي اساسي صنعت حمل و نقل و اهميت ويژه آن در صنعت جهانگردي نمايان مي‌شود چرا كه بدون شك همه دست‌اندركاران و برنامه‌ريزان و… مي‌دانند كه پايه و اساس جهانگردي همان حمل و نقل است، بر اين مبنا و با توجه به مطالبي كه قبلا ذكر شد نقش‌هاي اساسي صنعت حمل و نقل را در جهانگردي به صورت ذيل برمي‌شمارم:
ازنظر تاريخي حمل ونقل وجهانگردي با هم توسعه يافته‌اند.
حمل ونقل وجهانگردي تفكيك ناپذيرند، جهانگردي حضور در مكانها و حمل و نقل پل بين مبدا و مقصد است. اصلاح وبهبود سيستم حمل ونقل محرك توسعه جهانگردي بوده و تقاضاي جهانگردي موجب رشد و توسعه حمل و نقل مي‌شود. عدم وجود حمل و نقل در واقع فلسفه وجودي جهانگردي را زير سوال مي برد. حمل و نقل به مثابه بالهاي پرنده و جهانگردي خود پرنده است كه در صورت ضعف ويا نبود بالها هيچ پرنده‌اي قادر به پرواز نخواهد بود.
امروزه مهمترين نوع حمل و نقل موثر، خصوصا در جهانگردي بين‌المللي، حمل ونقل هوايي است. به همين جهت عدم توسعه و پيشرفت در حمل و نقل هوايي يكي از مشكلات اساسي كشورهاي در حال توسعه در زمينه جهانگردي بين‌المللي است.

فصل سوم
محدوده مطالعاتی

معرفی استان مازندران
مازَندَران (به مازندرانی: مازِرون یا مازِندِرون) دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای مازندران یا دریای کاسپین می‌باشد. شهرستان ساری ، مرکز مازندران است. این استان هم مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان است.2 قله دماوند مرتفع‌ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد. این استان از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و جذب توریست رتبه یک را در ایران دارا است و از جنگل، دشت، کوه، تاریخ و دریا سود بسزایی می‌برد. مازندران بلندترین (کوه دماوند) و پست ترین(دریای مازندران) یادریای کاسپین نقاط ایران را در خود جای داده است. این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق از لحاظ تراکم جمعیتی و یکی از غنی‌ترین آنها از لحاظ منابع گوناگون زیرزمینی می‌باشد. این استان دارای ۲۲ شهرستان است. مازندران قدیمیترین مردم را در جهان از نظر یک جا نشینی دارد. روز ۱۴ آبان هم روز مازندران نام گذاری شده است.

مردم مازندران به زبان تبری ( مازندرانی ) و فارسی سخن می‌گویند. مازندران با جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر و حدود ۴/۰۹ درصد جمعیت کشور از وسعتی معادل ۱/۴۶درصد ایران برخوردار است. اما قرار گرفتن آن در ساحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان موسوم به دریای مازندران یا دریای کاسپین یا خزر و همجواری با چهار کشور ساحلی این دریا یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان از یک سو و قرار گرفتن در شمال کلان شهر تهران (پایتخت ایران) از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار است. امتیاز حمل و نقل دریایی با کشورهای همسایه از طریق منطقه ویژه و بندر قدیمی نوشهر، و منطقه ویژه و جدید امیرآباد بهشهر و اسکله نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به شبکه سراسری راه آهن کشور، وجود فرودگاه های بین المللی فرودگاه دشت ناز (ساری)، نوشهر(قدیمی ترین فزودگاه مازندران) و رامسر، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران، و اقدام به سرمایه گذاری در طرح در دست ساخت بزرگراه تهران ـ شمال (نوشهر) با امکان دسترسی سریع با فاصله کوتاه ۱۲۰ کیلومتر ارتباط تهران ـ مازندران، عبور خطوط بین المللی فیبر نوری، شبکه ارتباطی بسیار قوی و گسترده‌ای را در مسیر کریدور بین المللی شمال ـ جنوب از هلسینکی (فنلاند)، به بندر لاوان (روسیه) تا ساحل دریای خزر فراهم آورده‌است. و همچنین جاده بین المللی هراز در این استان باعث ترددهای بالایی شده‌است.
دسترسی به زیر ساخت‌های مناسب ارتباطی، بهمراه تسهیلات ویژه زیر بنایی آب، برق، فاضلاب و گاز همراه با شرایط آب و هوایی معتدل، اراضی بسیار حاصلخیز، طبیعت گوناگون و مفرح ساحلی، دشتی، جنگلی و کوهستانی مساعد برای توسعه صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای هدف داخلی و خارجی، امکان توسعه سریع را در قالب بخشهای محوری گردشگری، کشاورزی، صنعتی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکجا در خود گرد آورده است. همچنین برخورداری از میراث فرهنگی غنی و بیشترین نرخ دانش آموختگان با تحصیلات دانشگاهی مازندران در بین استانهای کشور، شرایط مناسبی برای گسترش سرمایه گذاری داخلی و خارجی استان در سطح منطقه شمال و ایران فراهم آورده‌است.

معرفی شهر بابل
شهر بابـُــل مرکز شهرستان بابل در مرکزوسط استان مازندران، در شمال ایران قرار دارد که یکی از بزرگترین شهرهای شمالی کشور است. این شهر حدود ۲ متر از سطح دریاهای آزاد پایین تر است. بابل به دومنطقه شهری تقسیم می شود.3
بابل پرجمعیت ترین شهرستان مازندران است و پس از رشت بیشترین جمعی

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید