با عنوان : تاثیرعملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه كاري شرطی وغیرشرطی

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران مرکزي

دانشکده اقتصاد و حسابداري

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

رشته:حسابداری

گرایش : حسابداری

عنوان :

تاثیرعملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه كاري شرطی وغیرشرطی

استاد راهنما :

دکتر آزیتا جهانشاد

 استاد مشاور :

دکتر فرزانه حیدرپور

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

مقدمه

سرمايه گذاران به عنوان اصلي ترين تامين كنندگان منابع شركت ها خواهان اطلاعات كامل و درست از شركت ها هستند تا با بهره گیری از آن بتوانند عملکرد مدیریت را ارزیابی نموده و حاصل آن را در جهت تصمیم گیری های آتی خود بکار بندند. در بازارهاي كاراي سرمايه چنين فرض مي گردد كه كليه اطلاعات موجود به سرعت به وسيله افراد جذب شده و اثرات آن در قيمت اوراق بهادار منعكس مي گردد. يعني قضاوت افراد و تصميم هاي آنان در قيمت هاي اوراق بهادارتجسم مي يابد.

محافظه كاري نیز به عنوان يكي از اصول محدود كننده حسابداري سالهاست كه مورد بهره گیری حسابداران قرار دارد و عليرغم انتقاد هاي فراوان بر آن، همواره جايگاه خود را در ميان ساير اصول حسابداري حفظ نموده می باشد. اصل محافظه كاري موجب مي گردد تا از ميان روش هاي مختلف، روشی اعمال گردد كه حداقل اثر فزاينده را بر سود خالص و جمع دارايي هاي شركت داشته باشد. به عبارت ديگر بر اساس اين اصل، شركت نبايد از روش هايي بهره گیری كند كه درآمد ها و دارايي هاي خود را بيش از واقع هزينه ها و بدهي هاي خود را كمتر از واقع نشان دهد(واتز [1]، 2003).

پس آن چیز که که واضح می باشد اینست که ارزیابی و سنجش عملکرد مدیریت و وجود کارایی اطلاعاتی از عوامل قابل توجه سرمایه گذاران و اعتباردهندگان می باشند. در این پژوهش به دنبال این پاسخ این سوال خواهیم بود که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می تواند بر محافظه کاری(شرطی و غیر شرطی) تاثیر گذار باشد یا خیر.

در اين فصل از پژوهش پس از اظهار مسئله به ارائه و توضيح در خصوص اهميت و ضرورت تحقيق پرداخته شده می باشد و در ادامه فرضيه هاي تحقيق و قلمرو تحقيق مشخص و پس از آن واژه ها و اصطلاحات تحقيق توضيح داده مي گردد.

1-2- تشریح و اظهار مسئله

سیل عظیم رسوایی های مالی اخیر در سطح جهان، از انرون و ورلدکام در آمریکا تا پارلامات در اروپا، سبب شده می باشد که انگشت اتهام به سمت گزارشگری مالی نشانه رود. صورت های مالی هسته اصلی فرآیند گزارش گری مالی را تشکیل میدهند. صورت های مالی و در راس آنها صورت سود و زیان (رقم سود خالص) در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. در سال های اخیر مبحث کیفیت سود گزارش شده مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته می باشد. یکی از جنبه‌های کیفیت سود محافظه‌کاری می باشد؛ به آن معنا که هر چه محافظه‌کاری سود بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر می باشد. مفهوم محافظه‌کاری در حسابداری سابقه ای طولانی دارد و به قول باسو[2] ( 1997) نفوذ محافظه‌کاری در حسابداری حداقل به 500 سال می‌رسد. حسابداران به گونه سنتی محافظه‌کاری را “قانون پیشی گرفتن زیانها‌ و عدم سبقت سودها” معرفی کرده اند باسومحافظه‌کاری را تمایل حسابداران به الزام برای داشتن مستندات قوی (درجه بالایی از قابلیت تأیید شوندگی) برای شناسایی اخبارخوب پیش روی شناسایی اخبار بد معرفی می کند. حال در این پژوهش به دنبال مطالعه این موضوع هستیم که دو عامل عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی را میتوان از عوامل تاثیر گذار بر محافظه کاری نامید یا این دو متغیر فاقد اثرگذاری بر محافظه کاری می باشند.

ارزیابی عملکرد مديريت پایه و اساس بسیاری از تصمیمات از قبیل پاداش مدیران، قیمت سهام، ریسك سهام، تصمیم گیری مربوط به سرمایه‌گذاری و سایر موارد دیگر می باشد و نيز يكي از شاخص هاي بسيار مهم براي واحد اقتصادي مي باشد زيرا در صورت مناسب بودن اين شاخص واحد اقتصادي به اهداف خود دست مي يابد روشهاي اندازه گيري عملكرد مدیریت شركت و يافتن راهكارهاي كنترل عملكرد آنها دارای روش های زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می باشد اما يكي از مهم ترين اين شاخص هاي نسبت سود خالص بر كل دارايي ها (ROA) مي باشد (یوشی ساتو[3]،2012). در مورد عملکرد و كارايي اطلاعاتي مي توان گفت مبنای تصمیم­گیری مشارکت کنندگان در بازارهای اوراق بهادار، اطلاعاتی می باشد که از سوی بورس، ناشران اوراق بهادار و واسطه های فعال در این بازارها، منتشر می گردد. بهره­گیری از این اطلاعات و به تعبیری تصمیم­گیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر می باشد که اطلاعات یاد شده به موقع، مربوط، با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد. از سوی دیگر، نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حایز اهمیت می باشد(هلتهایسن و واتز[4] ،2001).

اما مسئله مهم این می باشد كه آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می توانند به عنوان دو عامل موثر محافظه کاری را تحت تاثیر قرار دهند یا خیر؟ بر همين اساس در اين تحقيق با در نظر داشتن مباني نظري مذكور به بررسي ارتباط بين عملکرد مديريتي و اطلاعاتي با محافظه كاري شرطی و غیر شرطی پرداخته مي گردد.

1-3- ضرورت انجام پژوهش

از دیدگاه نظري ، محافظه کاري حسابداري رفتار جانبدارانه مدیر در شناسایی سود را به تاخیر
می اندازد. از این رو، محافظه کاري موجب می گردد تا مدیر و سایر گروهها نظیر سهامداران مبالغ کمتري از سود را دریافت نمایند. این موضوع موجب افزایش ارزش شرکت می گردد. ارزش افزایش یافته شرکت، میان همه گروههاي طرف قرارداد شرکت تقسیم و رفاه هر گروه افزایش می یابد.

(واتس، 2003).

تهیه صورت های مالی محافظه‌كارانه بر قابلیت اتكاء اطلاعات حسابداری می افزاید، محافظه‌كاری توانایی سود حسابداری برای انعكاس سود اقتصادی (بازده مثبت سهام )و زیان اقتصادی (بازده منفی سهام ) رانشان می‌دهد. تأكید محافظه‌كاری بر فرق قائل شدن بین بازده مثبت و منفی سهام (سود و زیان اقتصادی )می باشد(باسو، 1997). پس شناسایی عوامل موثر بر محافظه کاری می تواند بهره گیری کنندگان صورتهای مالی را یاری دهد. در واقع این پژوهش از آن جهت ضرورت می یابد که شرکت های خصوصی، قسمت نسبتا زیادی از اقتصاد ایران را تشکیل می دهند با توجه با این که طریقه خصوصی سازی با اجرای اصل 44 قانون اساسی شتاب بیشتری گرفته می باشد، ارزیابی عملکرد مديريتي و اطلاعاتي از ديد ذينفعان بسيار حائز اهميت مي باشد از طرفي ديگر محافطه كاري نيز يكي از مفاهيم كيفي در گزارشگري مالي مي باشد و بر همين اساس ممكن می باشد اين وي‍ژگي كيفي از سوي مدير تغيير كند و در نهایت بتواند بر تصمیم گیری ذینفعان اثر گذار باشد.

روشهای اندازه گیری عملكرد مدیریت شركت و یافتن راهكارهای كنترل عملكرد آنها دارای روشهای زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می‌باشد ، مسئله مهم این می باشد كه پژوهش در آن حوزه، امكان توسعه ثروت و درآمد را برای كشور و بالخصوص برای سرمایه‌گذاران در شرکتهای بزرگ و کوچک به ارمغان می آورد. در نهایت یافته های منتج از این پژوهش می تواند برای خیل عظیم سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، مدیران و سایر بهره گیری کنندگان از گزارشهای مالی شرکتها مفید فایده قرار گیرد.

1-4- پرسش پژوهش

در پژوهش حاضر به گونه کلی درصدد مطالعه این موضوع خواهیم بود که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی و غیر شرطی تاثیر می گذارند یا خیر؟

1-5- اهداف پژوهش

اهداف کلی پژوهش را می توان به دوبخش تقسیم و به توضیح ذیل اظهار نمود:

1-5-1- اهداف علمی پژوهش

هدف اصلی پژوهش همانطور که از عنوان آن بر می آید، اینست که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می تواند بر محافظه کاری (که خود به دو صورت شرطی و غیر شرطی قابل سنجش می باشد) تاثیرگذار باشد یا خیر؟ به جهت دستیابی به این هدف به مطالعه علمی عملکرد مدیریتی، کارایی اطلاعاتی و همچنین محافظه کاری شرطی و غیر شرطی و عوامل موثر بر آن پرداخته شده می باشد.

1-5-2- اهداف کاربردی پژوهش

اولين كاربرد هر تحقيق جنبه نظري و توسعه رشته مورد تحقيق مي باشد كه زمينه لازم را براي توسعه تئوري هاي آن رشته و حركت به سمت سيستم هاي سازگارتر و كاراتر را مهيا مي سازد. هدف کلی این پژوهش مطالعه ارتباط بين عملکرد مديريتي و اطلاعاتي با محافظه كاري در شركت هاي بورس اوارق بهادار تهران می باشد. جهت دستيابي به اين هدف كلي، آن را به اهداف جزئي ذيل تفكيك و در طول انجام تحقيق، اين اهداف پيگيري مي گردد.  

– تبيين مطالعه ارتباط بين عملکرد مديريتي و محافظه كاري.

– تبيين مطالعه ارتباط بين عملکرد اطلاعاتي و محافظه كاري.

اما نتایج این پژوهش با در نظر داشتن هدف کلی آن می تواند اهداف کاربردی، برای گروه های زیر داشته باشد:

– تحلیل گران مالی: نتایج این پژوهش می تواند جهت تحلیل شركت هايي كه از سطح عدم كارايي مديريتي و اطلاعاتي زيادي برخوردار هستند مفيد باشد.

تعداد صفحه :116

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***