آیا شلیل ژن برتر است؟ | تغذیه سالم

شلیل میوه ای کم کالری و بدون چربیه و دارای خاصیت آنتی اکسیدانه و می تونه سطح سیستم دفاعی بدن رو زیاد کنه و از گرفتار شدن بدن به بیماریای خطرناک پیشگیری کنه.

فرق هلو و شلیل چیه؟

تابستون وقتیه که به طور زیادی هلو و شلیل مصرف میکنیم . کودک نو پای من هم دقیقا ژن عشق به میوه های هسته دار  رو ازم به ارث برده. اون می تونه تو یه وعده مقدار زیادی هلو و شلیل بخوره. در نتیجه ما اطمینان داریم در آخر هفته سهام کشاورزان به طور مشخصی بالا بره.

ما معمولا به این که هلو میخریم یا شلیل، اهمیت نمیدیم. ما میوه هایی می خریم که ظاهر ، بو و مزه اونا خوب باشه. اما این سوال ذهن منو مشغول کرده بود که فرق هلو و شلیل  در چیه؟

اصلی ترین فرق ظاهری بین هلو و شلیل اینه که هلو دارای پوشش کرک مانندیه در حالی که شلیل پوستی صاف و صاف داره و از کرک نداره. این دو واقعا از دید ژنتیکی دو قلوای همسان به حساب میان ولی در اصل یه فرق ژنتیکی بینشون هست.

شلیل ژن برتره؟

هلوا دارای ژن غالب (گونه ای از ژن) هستن که در نتیجه پوشش بیرونیشان نرم و کرکیه. اونا می تونن هسته جدا باشن یعنی گوشت میوه به راحتی از هسته جدا می شه یا از یه جور باشن که گوشته به سختی از هسته جدا شه. هلوا می تونن طیف رنگی زرد تا سفید رو پوشش بدن.

اما  شلیلا دارای ژن تسلیم هستن که منتهی به نبود رشد پوشش کرکی روی اونا می شه و پوستشون صاف و همیشه. اونا بیشتر کوچیک تر ، خوش عطر تر و دارای بافت سفت تری از هلوا هستن. و از طرفی بیشتر از هلوا مستعد دچار شدن به  مریضی قرار دارن. اونا می تونن مانند هلوا هسته جدا یا برعکس باشن و هم اینکه طیف رنگی سفید تا زرد رو شامل می شن.

تفاوتای هلو و شلیل خیلی کم و نا محسوسه و موقع طبخ و پز می تونن خوب جانشین هم باشن. بعضی عقیده دارن شلیل ، شیرین تر و آب دار تر از هلوه.

خواص شلیل واسه سلامتی

دفاع آنتی اکسیدانی

شلیل، قدرت آنتی اکسیدانی بسیار حیرت انگیری داره. مقادیر زیادی پلی فنول، محتوای ویتامین C و کاروتنوئیدهایی مثل بتا کاروتن و کریپتوکسانتین در اون پیدا میشه. پوست میوه شلیل غلظت بالایی از ترکیبات جور واجور رو داره.

پس وقتی که می خواین شلیل رو استفاده کنین اونو به درستی بشورید و به همراه پوست بخورین. این آنتی اکسیدان های مراقبت کننده می تونن بدن رو از شر رادیکالای ازاد خلاص کنن و اثرات داغون کننده مولکولای آزاد اکسیژن رو خنثی کنن.

پیشگیری از سرطان

همونطور که در بالا هم به اون اشاره کردیم، شلیل، شامل اسید کلروژنیکه که یه ترکیب طبیعیه و امتیازات زیادی مثل پیشگیری از بروز تومورهای جور واجور و بروز سرطانایی مثل سرطان روده رو داره.

تحقیقات جور واجور نشون میده که اسید کلروژنیک خاصیت chemopreventive  داره که از افزایش سلولای سرطانی مانع می شه. هم اینکه تحقیقات پژوهشی دلایل کیفی در مورد نقش بتا کاروتن موجود در گروه شلیل در مراقبت از بدن در برابر سرطان ریه رو نشون داده.

سلامت قلب

مصرف منظم میوه هایی مثل شلیل، به خاطر وجود آنتی اکسیدانای قوی، می تونه در بهبود سلامت قلب به درد بخور باشه. اسید کلروژنیک و آنتوسیانین موجود در شلیل، در برابر اکسیداسیون کلسترول بد خون از بدن مراقبت می کنن و همین امر از سخت شدن شریانا مانع می شه و به بهتر شدن گردش مناسب پلاکتا کمک می کنه. فلاونوئیدی که در شلیل پیدا میشه از افزایش تجمع پلاکتا مانع می شه و خطر دچار شدن به آترواسکلروزرا تا حد زیادی کم می کنه.

سلامت سلولا

شلیل، شامل فسفره که یه ماده معدنی لازم واسه کارکرد طبیعی سلولا و بافت هاست. فسفر موجود در شلیل به تشکیل دندانا و استخوانای قوی تر کمک می کنه و باعث بهتر شدن متابولیسم کربوهیدراتا و چربیا می شه. این میوه پشتیبانی خود رو در حفظ و نگهداری سلولا و بازسازی بافتا ، انقباض عضلات و داشتن ضربان طبیعی قلب گسترش میده.

مراقبت از چشم

شلیل، شامل لوتئین، یه ماده مغذی مهمه که سلامت چشم رو بیشتر می کنه و خطر دچار شدن به بیماریایی مثل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن رو کم می کنه. تحقیقات جور واجور نشون داده که لوتئین یه آنتی اکسیدان بسیار قویه که در کاهش خطر دچار شدن به کاتاراکت هسته ای ( آب مروارید هسته ای) کمک می کنه.

لوتئین در رنگدونه ماکولای چشم قرار داره و در حفاظت از بافت شبکیه از آسیبای به وجود اومده به وسیله استرس اکسیداتیو و نور با طول موج بالا خوبه. علاوه بر این، بتاکاروتن موجود در این میوه سنتز ویتامین A رو بیشتر می کنه و در حفظ بینایی و جلوگیری از بیماریایی مانند کوری و خشک چشمی موثر هستش.

پوست سالم تر

بیوفلاویوییدهایی که در این میوه پیدا میشه به سلامت پوست کمک می کنه. ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C، لوتئین، بتا کاروتن می تونه اینجور اثرات دفاعی رو بیشتر کنه. بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A هستش می تونه از اسیب پوست کم کنه. ویتامین C موجود در شلیل هم در سنتز کلاژن نقش داره و به پوست کمک می کنه ظاهر جوون تر و سرحال تری دارا باشن. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده نشون میده لوتئین موجود در شلیل پوست رو در برابر اسیب رادیکالای آزاد و اشعه ماوراءبنفش مراقبت می کنه.

میان وعده ای واسه دوران بارداری

مادران باردار می تونن از ویتامینا و مواد معدنی موجود در شلیل به خصوص فولات اون به نفع خود استفاده کنن. وجود پتاسیم فراوون در این میوه در پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می کنه و سطح انرژی بدن رو در مقدار نرمال نگه می داره. فیبری که در این میوه پیدا میشه باعث بهتر شدن سلامت گوارش می شه و ویتامین C موجود در اون به رشد مناسب و پیشرفت عضلات، دندانا و رگای خونی جنین کمک می کنه.

خواص برگ شلیل

۱- برگای شلیل قابض و آرامش دهنده هستن.

۲- در کاهش تب تاثیر به سزایی دارن.

۳-مصرف برگ شلیل به آدمایی که گرفتار به التهاب معده، مشکی سرفه و برونشیت هستن پیشنهاد می شه.

۴-تهوع صبحگاهی رو در خانمای باردار کاهش داده و درمان می کنه. باید مراقب باشین از برگ شلیل به مقدار لازم استفاده کنین چون که مصرف بیشتر از اندازه اون به خاطر ایجاد ادرار زیاد می تونه موجب خشکی و کم آبی بدن شه.

۵-پودر برگای خشک شده شلیل مرهم مناسبی واسه زخما هستش.

نگهداری شلیل

شلیل باید در جامیوه ای یخچال به مدت زمان بیشترین حد یه هفته تو یه کیسه پلاستیکی نگه داری شه. واسه افزایش مدت زمان نگه داری شلیل می تونین اونو فریز کنین و یا به صورت کمپوت در بیارین.

مضرات شلیل

برگ شلیل، دارای خاصیت مدره، پس زیاده روی در مصرف اون باعث دفع زیاد آب از بدن شده و ممکنه به دلیل ایجاد ادرار زیاد موجب خشکی و کم آبی بدن شه.

هسته شلیل، دارای ماده سمی به نام آمیگدالینه که در بدن تبدیل به سیانین می شه و میتونه باعث بروز مسمومیت شه.

مصرف شلیل در بعضی افراد ایجاد واکنشهای حساسیتی کرده که با خارش پوست و کاهش قدرت بینایی همراه س.

باشگاه خبرنگاران جوون

همشهری آنلاین

thekitchn

.

منبع : nabzema.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *