آیا شستن تخم مرغ کار درستی می باشد؟! | تغذیه سالم

مصرف تخم مرغ به دلیل وجود مواد مغذی در اون خیلی پیشنهاد می شه مخصوصا واسه کودکان که نیاز جدی به اون دارن. ولی مصرف تخم مرغ مراقبت خاصی می خواد و باید خیلی مراقب بود که تخم مرغ خراب نشده باشه. یکی از چیزایی که باید در مصرف تخم مرغ رعایت کرد شستن تخم مرغ است که هیچوقت نباید این کار رو انجام داد.

شستن تخم مرغ

یه متخصص تغذیه و صنایع غذایی گفت: شستن تخم مرغ روزا قبل از مصرف و نگهداری اون در یخچال موجب
آلودگی و نفوذ میکروبها به داخل تخم مرغ می شه.

شستن تخم مرغ کار درستیه؟!

شستن تخم مرغ قبل از مصرف

دکتر فرزاد شیدفر اضافه کرد: بهتره پس از خریداری تخم مرغ در منزل تخم مرغ شسته نشه، این کار باعث
نفوذ بیشتر میکروبها به داخل تخم مرغ می شه .
به یاد داشته باشیم که بعضی از میکروبها از جمله سالمونلا در داخل تخم مرغ خیلی سریعتر ایجاد آلودگی می
کنن و می تونن دلیل آلودگی تخم مرغ و غذاهایی شن که تخم مرغ در اونا گرما کافی ندیده.

ایشون با اشاره به اینکه در خیلی از کشورای اروپایی آلودگی تخم مرغ به سالمونلا اپیدمیای بسیاری رو به
وجود آورده در مورد شناسایی تخم مرغ سالم گفت :یکی از راه های شناسایی تخم مرغ سالم اینه که
اونو در درون آب بذاریم و اگه تخم مرغ روی سطح آب قرار گیرد این نشون میده
که تخم مرغ کهنه س و نباید مصرف شه و تخم مرغ سالم در ته آب و به شکل افقی
قرار میگیره.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد : هم اینکه اگه تخم مرغ شکسته شه و زرده و سفید مخلوط
شه این نشون دهندگی کهنگی تخم مرغه چون که زرده و سفیده تخم مرغ سالم جدا از همدیگه
قرار دارن و مخلوط نمی شن.

ایشون در مورد تخ آبپز هم خاطر نشون کرد: در تخم مرغ آبپز زرده نباید به بدنه تخم مرغ چسبیده
باشه هم اینکه نباید زرده در تخم مرغ تازه و طبیعی رو باشه و باید میان سفیده مخفی شده باشه.

جزئیات بیشتر درباره چیزی که با مصرف تخم مرغ در بدن اتفاق می افته

ویتامینای ب-کمپلکس واسه سلامت پوست، مو، چشما و کبد لازمن. علاوه بر ویتامین B2، تخم مرغ شامل ویتامینای B5 و B12 هم هست. این ویتامینا به کارکرد درست سیستم عصبی هم کمک می کنن.

مصرف تخم مرغ یکی از آسونترین و کم هزینه ترین روش ها واسه دریافت پروتئین لازم بدن حساب می شه. هر تخم مرغ حدود ۸۵ کالری و ۷ گرم پروتئین داره و علاوه بر تامین پروتئین روزانه می تونه به بهتر شدن سلامت آدم هم کمک کنه.

تقویت سیستم ایمنی

واسه تقویت سیستم ایمنی بدن خود می تونین یه یا دو تخم مرغ رو به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنین. یه تخم مرغ بزرگ می تونه ۲۲ درصد از مقدار پیشنهاد شده مصرف روزانه سلنیوم رو تامین کنه. این ماده مغذی از سیستم ایمنی پشتیبانی کرده و هورمونای تیروئید رو تنظیم می کنه. اگه کودکان و بزرگسالان به اندازه کافی سلنیوم نگیرن، امکان دچار شدن به مریضی کشون و مریضی کاشین بک، دو مریضی که قلب، استخوانا و مفاصل رو تحت تاثیر قرار میدن، زیاد می شه.

بهبود شرایط کلسترول

سه نظر درباره کلسترول وجود دارن که تقریبا همه از اونا آگاه هستن: ۱٫ کلسترول بالا چیز خوبی نیس؛ ۲٫ دو نوع کلسترول بد و خوب وجود دارن؛ ۳٫ تخم مرغ شامل مقدار زیادی کلستروله. پزشکان کلا درباره نسبت کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد (LDL) نگران هستن. یه تخم مرغ بزرگ شامل ۲۱۲ میلی گرم کلستروله، اما این به معنی اون نیس که مصرف اون موجب افزایش کلسترول بد در خون می شه. بدن دائم کلسترول تولید می کنه و تحقیقات بسیاری نشون دادن که تخم مرغ می تونه شرایط کلسترول بدن آدم رو بهتر کنه. به نظر می رسه مصرف تخم مرغ کلسترول خوب رو زیاد می کنه، در شرایطی که اندازه کلسترول بد رو کم می کنه.

کاهش خطر مریضی قلبی با مصرف تخم مرغ

شستن تخم مرغ ممنوع

کلسترول بد در دیواره شریانا رسوب می کنه و ایجاد کننده تصلب شرایین می شه. در مقابل، کلسترول خوب می تونه مولکولای چربی رو از دیواره شریانا پاک کنه. این وسط، اندازه ذرات کلسترول بد هم مهمه. بدون دودلی، ذرات بزرگ تر بهتر هستن، چون تحقیقات بسیاری نشون دادن آدمایی که دارای تراکم بالای ذرات کوچیک کلسترول بد هستن نسبت به آدمایی که دارای ذرات بزرگ کلسترول بد هستن، در خطر بیشتری واسه دچار شدن به مریضی قلبی قرار دارن. با اینکه مصرف تخم مرغ در بعضی آدما به افزایش کلسترول بد منجر می شه، اما تحقیقات نشون دادن که ذرات کلسترول بد از اندازه کوچیک به بزرگ تغییر می کنن که خطر دچار شدن به مشکلات قلبی عروقی رو کم می کنه.

بهبود سطوح انرژی

یه تخم مرغ می تونه ۱۵ درصد از مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه ویتامین B2 رو تامین کنه، که به نام ریبوفلاوین هم شناخته می شه. این ویتامین به بدن در تبدیل غذا به سوخت کمک می کنه، که این سوخت واسه تولید انرژی استفاده می شه.

بهبود شرایط پوست و مو

ویتامینای ب-کمپلکس واسه سلامت پوست، مو، چشما و کبد لازمن. علاوه بر ویتامین B2، تخم مرغ شامل ویتامینای B5 و B12 هم هست. این ویتامینا به کارکرد درست سیستم عصبی هم کمک می کنن.

جام جم آنلاین و عصر ایران

.

منبع : niksalehi.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *